Trita Parsi på besök

Vem är Trita Parsi undrar du? Jo, en kille född i Iran. Som fyraåring kom han till Gottsunda i Sverige. Vid Uppsala universitet utbildade han sig till statsvetare, och blev expert på Iran-frågor. Sedan sexton år tillbaka bor han i Washington, USA. Trita ParsiHan har bildat det amerikansk-iranska rådet (NICA) och varit expertrådgivare åt Barack Obama när ett kärnavtal skulle arbetas fram mellan USA och Iran 2015. Han är dock ”bredare” än bara Iran, och har god kunskap om det mesta som händer i Mellanöstern. Han har skrivit den prisbelönta boken Treacherous Alliances: The Secret Dealings of Israel, Iran, and the United States, och hans artiklar har publicerats i New York Times, Wall Street Journal och Financial Times, med mera. I TV har han synts till som expert i CNN, BBC och Al-Jazeera, bland annat. Till vardags undervisar han på Edmund A. Walsh School of Foreign Service vid Georgetown University i Washington DC.

Varför är han i Uppsala? Jo, han har blivit utsedd till årets alumn (före detta student) av Uppsala universitet, och i samband med att han kom till Uppsala för att ta emot priset, så tillfrågades han om han ville komma tillbaka till Gottsunda för att träffa ungdomar som lever i stadsdelen idag. Han tackade glatt ja till detta!

Sammanlagt 80 elever var på plats på Kulturpunkten under tisdagen för att få träffa, höra och ställa frågor till Trita. 40 från Gottsundaskolan och 40 från Valsätraskolan. Från Gottsundaskolan kom 20 åttor och 20 nior – fler fick tyvärr inte plats!

Trita introducerade sig själv kort, och sedan gavs det möjligheter för eleverna att ställa frågor till honom. Och vilka frågor de ställde! ”Hur kan det bli fred i Mellanöstern?” ”Vad skulle du göra om du var Donald Trump?” ”Vad tycker du om inreseförbudet för medborgare från sex olika länder till USA?” ”Hur ser USA:s politik ut om 10 år?” Dessa var några frågor som ställdes, och gissningsvis var det runt 20 frågor till som han svarade på. De närvarande eleverna fick lyssna till en person som var insatt, snabbtänkt, och som inte lindade in svaren så som politiker har en tendens att göra allt som oftast. Det enda som hade kunnat vara bättre vore om eleverna fått mer tid tillsammans med Trita – nu bröts frågestunden av efter cirka 40 minuter. Det var dock mycket intressant, och vi på Gottsundaskolan är glada över att ha fått denna inbjudan och möjlighet att lyssna på Trita – en kille från Gottsunda som gjort en lång och spännande resa i tillvaron!

UNT har en artikel från Tritas framtädande i Gottsunda: http://unt.se/nyheter/uppsala/han-tog-sig-fran-gottsunda-till-vita-huset-4581445.aspx

Vill du följa Trita Parsi på Twitter så har han följande ”Twitterhandle”: @tparsi

/Nyhetsredaktionen

15 mars 2017