Skolavslutning med stipendieutdelning

Fredagen den 9 juni hade Gottsundaskolan sin traditionsenliga avslutning i Gottsundakyrkan. Årskurserna 6 och 7 var först ut och följdes av årskurserna 8 och 9. Den senare avslutningen inleddes med ett inspirerande tal, av prästen Edward Thomas, om sommarens väntande ledigheter och solvarma dagar, som finns bara några timmar bort.

Efter en gemensam sång så fick vi ta del av Linnea Kasbahs (årskurs 8) excellenta spel på kyrkans flygel där hon spelade en vals och när det stycket var klart drog hon ner välförtjänta applåder.  Åttans enhetsledare Christian Ekholm passade efter detta på att tacka för den gångna terminen och samtidigt vägleda sina elever i hur de ska förbereda sig inför årskurs nio. Som avslutning av åttans del av avslutningen sjöng Linnea Kasbah ”Crazy in Love” av Beyonce.

170609_skolavslutningRektorerna Elisabeth och Jonas tog sedan över och presenterade årets stipendiater i Passion of Results Award: Anna Edgren i 9C (Intellectual Ability), Alijohn Ahmadi i 9C (Drive), Benjamin Bodin Jagell i 9B (Social Impact) och Mattias Börjesson i 9A (Leadership). Det av SHEfali Molander instiftade musikstipendiet tilldelades Sean Ryner i 9B och Nora Ganmark Hennig i 9C och de två sistnämnda framförde därefter ett av numren från årets vårshow där Sean spelade trummor och Nora sjöng ”In the Name of Love” av U2. Se mer om stipendierna.

Ragnar Backelin, enhetsledare i nian äntrade sedan scenen och höll ett tal inför stundande sommarlov och avslutande grundskola för de avgående eleverna i årskurs nio och fick sedan lärarna i sin enhet att sjunga en egenkomponerad text till en av T. Ledins mer kända melodier. Som en avslutning, höll så Benni ett avslutande tal där han på ett vitsigt sätt sammanfattade sina och hans kamraters år på högstadiet i Gottsundaskolan och samtidigt redogjorde för deras utvecklingskurva under dessa år.

Till sist tillönskades alla ett riktigt skönt sommarlov och till 9:orna ett särskilt lycka till i framtiden!

12 juni 2017