Gottsundamilen 2017

Det har blivit en vana nu, det här med Gottsundamilen! Alla skolans lärare och elever går/lunkar/löper en mil i valfri hastighet och med valfri ambitionsnivå. Eleverna i årskurs 6 springer sex kilometer som standard, men får ta sig an tiokilometersslingan också om de vill – något som rätt många faktiskt nappade på. Gottsundamilen 2017I år kombinerade vi Gottsundamilen med Skoljoggen. Skoljoggen samlade den här gången in pengar till Clowner utan gränsers arbete med barn som är på flykt från Syrien. För varje deltagare som ställde upp från skolan så sponsrade ICA Kvantum i Gottsunda med 10 kronor per person.

Samlingen ägde rum nere på konstgräsplanen, och där räknades eleverna in. Information delades ut om bansträckning, vattenstationer och annat i sammanhanget viktigt. Uppvärmningen leddes på ett professionellt och inspirerande sätt av idrottslärare Anton, vars glädje och iver smittade av sig till alla och envar. En spontan hejaklack/uppvärmningsgrupp bildades bakom Anton, då tjejer från årskurs 9 dansade och höll takten.

Startskottet gick 12.55, och vissa satte ordentlig fart från början! Det tog inte längre än 31,35 innan Axel och Jesse dundrade in över målsnöret på sexkilometersbanan. Några minuter senare – klockan stannade på 37,05 – studsade Ella in som första tjej efter sex sprungna kilometer. På milen behövde Axel från årskurs 9 38,35 på sig han innan han spurtade in i mål! Frida W från årskurs 7 var snabbaste tjej på milen, och kom i mål på 50,46. Sen ankom andra löpare, joggare och gångare allt eftersom i en aldrig sinande ström.

Årets arrangemang blev lyckat! Vädret rår vi inte över, och det kunde ha varit någon grad varmare kanske, men för dem som sprang fort så var det nog rätt lagom. Två vattenstationer efter banan och en vid målet säkerställde att ingen skulle behöva lida av vattenbrist.  Funktionärer fanns strategiskt utplacerade så att ingen Gottsundamilare skulle behöva fundera över vägval. Väl i mål fanns dessutom personal från skolrestaurangen och serverade grillad korv med bröd och juice!

Bra kämpat elever och lärare – om ett år är det dags igen! Då hoppas vi att Sepand är tillbaka i gammal god form, och att någon av rektorerna drar på sig löparskorna och ger sig ut i löparspåret.

/Gottsundaskolans sportredaktion

13 september 2017