Arbetsenhet 9 2014-2015

Lärarna i arbetsenhet 9 läsåret 2014-2015

Samling till vårbal!

(2015-06-11)Vårbal 9 juni 2015

På tisdagskvällen den 9 juni samlades eleverna i årskurs 9 för den tradititionsenliga avslutningsbalen på Skarholmen. Vädret visade sig från sin bästa sida och solen strålade ikapp med den stora skara förväntansfulla, vackra och stiliga ungdomar. Efter en fin middag blev det tävling i par/trippeldans. När danstävlingen var avgjord tog vår egen DJ Jakob över och det blev fullt ös på dansgolvet.

Love, Peace and Cornflakesfisk - en succé

(2015-05-29)Vårshow 2015

Årets vårshow blev en succé utöver det vanliga. I samarbete med Karen Monie och Sofia Gabrielsson från Gottsunda Dans&Teater har året 9:or fått utlopp för sina kreativa talanger.

Vi är alla stolta över resultatet - se bildspel från vårshowen (klicka på bilden)!

Showbonus: När möten är som allra bäst! (mp4-film, 236 Mb)

Love, Peace and Cornflakesfisk

(2015-05-26)Vårshow 2015

Så heter årets vårshow som eleverna i åk 9 sätter upp. Repetitionerna pågår för fullt och samarbetet med Gottsunda Dans&Teater fungerar fantastiskt bra. Klicka på bilden för att se några bilder från repetitionerna.

Onsdag och torsdag får eleverna i skolan se förställningen på dagtid. Premiär för kvällsföreställning är onsdag den 27 maj kl 19.00.

Varmt välkommen!

9:orna vann!

(2014-12-17)Volleybollmatch

Den traditionsenliga julvolleybollen genomfördes på onsdagseftermiddagen till publikens jubel och applåder. De senare gällde mest de duktiga eleverna i åk 9 som tog hem segrarna i de två mycket välspelade matcherna. En välspelad volleybollmatch innebär att båda lagen lyckas hålla bollen i spel under långa sekvenser, det betyder alltså att även lärarlaget gjorde fina prestationer.

Men, som sagt, eleverna drog det längsta strået (även denna gång).

Vi gratulerar segrarna!

9:orna bygger ägglandareÄgglandare i 9:an

(2014-12-05)

Under höstterminen gör eleverna en "ägglandare" på tekniken. Uppgiften är att, med begränsat material, konstruera en anordning som gör att ett ägg klarar ett fall på 2,5 meter. Denna gång har många grupper valt att utgå från grillpinnar i sina konstruktioner.

Efter test och analys av resultatet gäller det att vidareutveckla och förbättra sin ägglandare och att dokumentera hela processen.

/tekniklärarna

Vi går på utställningKonstsalong i 9:an

(2014-11-28)

Den här veckan har eleverna i 9:an varit på utställning under bildlektionen. Vi besökte Gottsunda konstgilles höstsalong. Där blev vi fint mottagna av medlemmar från konstgillet som presenterade utställningen för oss. Eleverna fick sedan en uppgift som skulle göras där.

På vägen hem fick vi även se när ett konstverk skapades, detta går att beskåda på en vägg vid biblioteket.

/Julia

KlädkrokiKroki i 9:an

(2014-11-13)

På bilden i 9:an utvecklar vi vår förmåga att skissa genom att förmedla hur någon står. Vi skissar av ställningarna på tid och en stolt bildlärare ser att alla elever gör framsteg.

Vi testar även att skissa med kol och vattenfärg.

/Julia