FOTBOLL

Gottsundaskolans fotbollsprofil har en tydlig utgångspunkt:

Eleverna ska bli betydligt tryggare med bollen.

Vi är ett komplement till elevernas ordinarie träning i klubbarna, och vill framförallt ge eleverna så mycket tid som möjligt för att uppnå detta. Att vara trygg med bollen ger i framtiden eleverna chansen att snabbare kunna anpassa sig till nya miljöer, klubbar, tränare etc. Detta är en förutsättning för att ha chansen att nå elitnivå, något många unga tjejer och killar drömmer om.

Träningspassen är på 70 minuter, två gånger i veckan.

Vi tränar utifrån en idé med flera steg, där det finns stora möjligheter för eleverna att utvecklas, och med tiden ta större ansvar för sin egen träning.

Björn Kindlund

Ola Rydstrand

Oscar Kindlund

Lärarassistent

SM-guld

(2015-04-30)

SKOL SM GULD I FOTBOLL!

Gottsundaskolan tog SM guld i fotboll under onsdagen i Norrköping. I finalspelet deltog Norrköping och Helsingborg och Gottsunda började med att möta Norrköping på den allsvenska arenan Nya Parken. Det blev en övertygande seger med med 4-1 efter 2-0 i halvtid. Målskyttar Marcus Ejerblad, Sherko Faiqi och Felix Ljungberg 2.

Som andra match var det Helsingborgs tur att möta Norrköping och den matchen slutade 2-2 efter att Norrköping haft ledningen två gånger, men Helsingborg kom tillbaka och kvitterade. Resultatet innebar att den avslutande matchen mot Helsingborg blev en ren final, där kryss skulle räcka för ett Gottsunda-guld. Sherko gav oss ledningen ganska omgående och det stod sig halvleken ut. Tidigt i andra kvitterade Helsingborg, men det kändes ändå ganska lugnt även om det täta matchandet började ta ut sin rätt. Med ca fem minuter kvar ger oss Marcus Ejerblad ledningen igen och då kändes allt klart. Tyvärr kvitterade Helsingborg nästan direkt på ett kanonskott och det blev nervösa fyra minuter. Vi stod dock emot bra även om de öste på för fullt framåt, men nåt segermål för Helsingborg var aldrig riktig nära.

En mkt bra prestation av oss och en riktig fjäder i hatten för hela skolan och för fotbollsprofilen. Att visa sig bäst mot två så starka fotbollsfästen som Norrköping och Helsingborg är riktigt bra gjort.

Ett stort grattis till våra spelare där merparten av killarna är fostrade i SAIF, men nu gått vidare i andra klubbar:

Oskar Nilsson, Sirius (SAIF)
Buster Sjöberg, Sirius (GUSK, IFK U)
Alexander Abrahamsson, Djurgården (SAIF)
Lukas Eriksson, Sirius ( SAIF)
Gabriel Jansson, Sirius (SAIF)
Lukas Aldén, Sirius (Almunge, GUSK, IFK U)
Viktor Holmlund, UNIK (SAIF)
Daniel Baban, Sirius (SAIF)
Jacob Ejerblad, SAIF (Elfsborg i höst)
Marcus Ejerblad, SAIF (Elfsborg i höst)
Reshin Majid, UNIK
Rahime Ashkar, UNIK
Sherko Faiqi, Sirius (SAIF)
Adam Ledung, Sirius ( GUSK, IFK U)
Felix Ljungberg, Sirius (Heby, SAIF)
Leo Garroz, AIK (VP, Sirius, SAIF)

Alexander Garcia och Johannes Häggkvist har coachat laget och tränare är Ola Rydstrand och Björn Kindlund.

Se bildspel från finalen. (PDF, 934 KB)

Gottsundaskolan till final i skol-SM!

(2015-03-19)

Två minibussar fyllda med taggade fotbollsspelare lämnade på onsdagen Uppsala för att bege sig till huvudstaden för att spela semifinal i skol-SM. Våra motståndare för dagen var Engelbrekts skola från Stockholm och Hjortlax skola från Piteå.

SM-semifinalFörsta matchen gick av stapeln kl. 11.00 mot Engelbrektskolan. Efter en trevande inledning åkte vi på ett baklängesmål runt minut 20. Då vaknade laget till liv och vi kunde gå till halvtidsvila med en 2-1 ledning. Andra halvlek höjde vi oss rejält, med både noggrannheten och bolltempot. Resultatet blev till slut hela 8-1.

I andra matchen mot Hjortlax skola från Piteå klarade vi av pressen och kunde göra ett tidigt ledningsmål. Vi kontrollerade därefter matchbilden till de sista 5 minuterna, då killarnas trötta huvuden tog ut sin rätt. Hjortlax skola kunde göra ett par mål efter lite slarv av oss. Dock upplevde vi aldrig att vinsten var i fara.

Nu väntar alltså finalspel mot Jönsbergska skolan från Norrköping och Petersvenskolan från Helsingborg inom den närmsta månaden. Vi inväntar information om var spelplatsen kommer att vara.

Alla 15 spelare plus Oskar i målet ska ha en stor eloge för en gedigen inställning och attityd. Ännu en gång har Gottsundaskolan bevisat att verksamheten vi håller på med på fotbollsprofilen är något utöver det vanliga.

MOT SM-GULD!

Andra sidor under: FOTBOLL