BILD & FORM

En profil där du får möjlighet att utveckla din kreativa förmåga

Vi skapar utifrån teman och inom temat kommer vi att lära oss olika tekniker. I vårt skapande kommer vi uttrycka budskap och känslor.

Tekniker som vi berör:

• Teckning (ljus och skugga)
  • Akvarellmåleri
  • Akrylmåleri
  • Lera (tredimensionellt arbete)
  • Gips (gjuta)
  • Oljepastellmåleri
  • Trycktekniker
  • Foto
  • Kalligrafi
  • Installationer
  • Collage
  • Montage

Vi kommer också att analysera historiska och samtida bilders uttryck och funktion för att inspireras till vårt eget skapande.

Vi besöker utställningar och ställer ut det vi själva gör.

Vi kommer även att arbeta på uppdrag.

Bild&Form

Väggmålning hos Barnavårdscentralen

180207_bvc(2018-02-08)

Profilen Bild & Form fick ett uppdrag av BVC. De hade 2 väggar som de tyckte skulle kunna livas upp med lite målning. Önskemålet var att det skulle stå Välkommen på flera olika språk på en vägg och till den andra väggen fick vi själva komma med idéer.

Vi gjorde några förslag på ett havsmotiv i genomskärning där man ser en ubåt, sand, ankare och skattkista. De elever som inte varit på plats och målat har istället designat ett djur som lever i vattnet. Djuret översattes sedan till masonitskiva som slöjdläraren sedan så snällt sågade ut. Eleven fick måla masonitskivan med akrylfärg. När väggmålningen var färdigmålad limmades de olika djuren fast på väggen.

Vi tackar för uppdraget och tilltron till vår konstnärliga förmåga. Vi tycker det är kul med riktiga projekt och känner oss nöjda med vår insats.

/Bild & Form-lärarna, Julia och Hannes

Bild & Formprofilen skapade en ”tillsammanskrona” på Designlabbet

171019_tillsammanskrona(2017-10-19)

Vi på bild- och formprofilen blev inbjudna till Designlabbets lokaler bredvid biblioteket i Gottsundacentrum. Där presenterades lektionens uppgift som kan kallas ”oro” eller ”tillsammanskrona” vilket är en slags hängande cirkelformad mobil där alla i en grupp gör en egen del, ett hänge.

Vi fick använda alla möjliga olika material när vi skapade vårt hänge, så som vass, pärlor, tyg, sugrörsbitar, metallskrot som sedan träs på tråd. Den gemensamma ”tillsammanskronan” fick vi sedan ta med tillbaka och hänger nu i lilla rummet i bildsalen.

Tack Designlabbet för denna gång.

Julia och Hannes

Lek med naturen på Bild&Form-profilen

(2016-08-31)Lek med naturen på Bild&Form

Naturen har fått inspirera till första projektet på Bild&Form-profilen. Vi gick ut i skogen och hämtade hem material för att kunna skapa nya figurer. Allt från kottar till pinnar och stenar har sammanfogats med limpistol och målats för att få en ny betydelse.

Kreativiteten flödar i bildsalen och tanken är att de nya skapelserna sedan ska återplaceras i skogen där vi hämtade materialet. Figurerna kommer sedan fotograferas för en utställning i Galleri Ma´tan.

/Julia & Mia

Bild&Form till Bror Hjort

(2016-03-10)

Bild&Form på Bror Hjorts husProfilen Bild&Form har varit på besök hos Bror Hjorts hus. Den 8/3 tog vi bussen till utställningen. Där fick vi en visning av utställningen ”mörkersyn” där konstnären Meta Isaeus Berlin presenterar sju nya  målningar just till den här utställningen. Hennes bilder är laddade med Spänning och mystik och eleverna fick samtala kring hennes uttryck. Vad föreställer det? påminner det om något? Vad ser just du?

Efter visningen fick eleverna måla egna fantasibilder med akvarellpennor på växtpapper.

Lärarna var nöjda efter resan.

/ Julia och Mia

Bild & Form-profilen inspireras av Picasso

(2015-11-12)

151111_picassoPå profilen har vi jobbat med att skapa ett eller flera ansikten i Picassostil. Vi har markerat linjerna med svart tuschpenna på växtpapper och sedan färglagt ytorna med torrpastellkrita.

De färdiga konstverken går att skåda i Galleri Matán (och givetvis om du klickar på bilden).

/ Julia

VändjurVändjur

(2015-09-17)

På profilen Bild & Form skapar eleverna nu vändjur. Vi har inspirerats av bildkonstnären  Shaun Tan och hans fantasifulla skisser på vändjur. Eleverna har efter det fått skapa sitt eget djur. Klicka på bilden så får du se hur det går.

Konst på hög nivå

(2015-03-10)Konst på hög nivå

På profilen Bild & Form har eleverna i 9:an jobbat med olika fördjupningar. Vissa har gjort sin egen tolkning av ett känt konstverk och resultatet går att skåda i bild- och musikkorridoren.

/Julia

Bild & Form åker på utställningPå utställning

(2014-11-14)

Vi besökte Bror Hjorts hus och gick på utställningen LG Lundberg. Där fick vi en guidad tur och sedan, med inspiration från konstnärens utställning, skapade eleverna egna landskap i akryl på kartong.

Så här såg det ut, klicka på bilden.