Arbetsenhet 8 2014-2015

Lärarna i arbetsenhet 8 läsåret 2014-2015

En underbar dag med våra fantastiska elever i åk 8!

(2015-06-15)Stadsvandring åk 8

Dagen innan skolavslutningen, tisdag den 9 juni träffades vi, lärare och elever i enheten, vid Svandammen i den lite kyliga men soliga sommarmorgonen. Med ett leende på läpparna, ivriga och nyfikna begav sig våra elever i små grupper iväg på uppdrag runt i centrala Uppsala.

Tack alla ni som bidragit till en lyckad och minnesvärd dag. Glad sommar!

/ Nevenka V.

Hej alla elever och föräldrar!

(2015-05-25)Sista veckorna i åk 8

Nu rusar tiden fram och det är inte många veckor kvar till skolavslutningen den 10/6. Vilket fantastiskt läsår vi har haft tillsammans på Gottsundaskolan! Här på skolan arbetar vi intensivt med att avsluta terminen på bästa sätt.

Det är många olika datum och aktiviteter att hålla ordning på, så därför kommer här ett informationsbrev så att alla ska veta vad som händer på skolan de sista veckorna utöver det ordinarie schemat (klicka på bilden).

Geometri i åk 8Geometri i 8:an

(2015-04-16)

På matematiklektionerna i åk 8 jobbar vi med volym och volymenheter. Vi har visualiserat kubikcentimeter, kubikdecimeter och kubikmeter genom att vika kuber.

Hanna och Nevenka

FBK på hög höjdFBK klättrar på klättervägg

(2015-03-25)

FBK fick under tisdageftermiddagen pröva på att klättra och övervinna sin höjdrädsla på Crux klättercenter.

/Josefine Monaco

Skala i matematiken

(2015-03-20)Skala i matematiken

På matematiken i åk 8 jobbar vi just nu med en portfoliouppgift med Barbie- och Kendockor. Syftet med uppgiften är att kontrollera om Barbie-/Kendockan är rimligt konstruerad genom att räkna med skala. En sista uppgift är att rita av sig själv i rimlig skala.

/Josefine Monaco

8:orna vidare i Teknikåttan!

(2015-02-25)Teknikåttan logga

Grattis till alla duktiga elever i åk 8! Ni har gått vidare till regionfinalen i tävlingen Teknikåttan.

Vad är Teknikåttan?

Vinterutbildning på is i HammarskogVinterutbildning i 8:an

(2015-02-17)

En solig och härlig dag (9 februari) ute i Hammarskogs friluftsområde. Eleverna fick lära sig om risker och möjligheter kring och på isen. De fick även tillfälle att testa på att bada isvak. Alla var nöjda och glada!

/Alexander

"Nobelpris" till elever i åk 8

(2014-12-11)Nobeldagen i 8:an

På Nobeldagen uppmärksammades även några elever för goda förtjänster.

Pristagare i 8:an blev:

Litteratur: Anna i 8B

Bild: Hanna i 8A

Glädjespridare: Avina i 8B

Studiebesök på reningsverketReningsverket med åk 8

(2014-09-30)

Torsdag den 11 september var eleverna i åk 8 på studiebesök till Kungsängens reningsverk.

Det var en lärorik dag där eleverna såg hur vatten från Uppsalas hushåll renas och sedan släpps in i Fyrisån.

Eleverna lärde sig också hur man ska hushålla med rent vatten.

Samarbetsövningar i SunnerstagropenSamarbete i åk 8

(2014-08-29)

Torsdag den 28 augusti ordnade Gottsundakyrkan samarbetsövningar i Sunnerstagropen för årskurs 8. Vi delades upp i tre mindre grupper och varje grupp skulle komma på ett namn till laget och en egen hejarramsa. Sedan var det tre grenar och där skulle vi utföra uppgifter genom samarbete.

Jag tycker att det var väldigt lätt för alla grupper att samarbeta och lösa uppgifterna. Det var också väldigt livfullt bland alla elever och jag märkte att alla hade roligt.

Lane Saleh 8c