Arbetsenhet 7 2014-2015

   Lärarna i arbetsenhet 7 läsåret 2014-2015 


Årskurs 7 på Lyssnaängen 9 juni 2015

(2015-06-09)Åk 7 på Lyssnaängen

För andra gången på kort tid ägnade sig lärare och elever i årskurs 7 åt andra saker än det som stod på schemat. Dagen innan skolavslutningen samlades vi utanför skolan och tog en promenad till Lyssnaängen i Sunnersta. Återigen hade vi tur med vädret! Så sent som igår var det rätt kyligt och lite regn, men idag sken solen och värmde oss så pass mycket att flera av eleverna tog sig ett dopp direkt när vi kom fram,  i 13°-gradigt vatten…

Dagen var skönt spontan och eleverna fick ägna sig åt de uteaktiviteter som passade dem bäst. Det kastades frisbee, det sköts med brännbollsträn och tennisbollar, och det sparkades fotboll. En spontan fotbollsturnering drogs igång och planerades av eleverna. Den blev spännande. Både den sista gruppspelsmatchen och finalen fick avgöras på straffar!

Till lunch grillade vi korv och drack festis. Bananer serverades också. Något som gladde oss lärare var att eleverna hade kul och summan av det hela blev att vi kunde lägga ytterligare en positiv gemensam erfarenhet till de vi haft tidigare!

Lyssnaängen, vi kommer tillbaka!

/lärarna i ae 7


Årskurs 7 på Tom Tits

(2015-06-08)Åk 7 på Tom Tits

I terminens elfte timme – fredagen den femte juni – samlades elever och lärare i årskurs 7 på ett par bussar och for söderut till Södertälje och Tom Tits Experiment. Ett par dagar innan hade vi förberett eleverna på vad som fanns där då de fick titta igenom olika experiment. De fick också välja ut några som de skulle ha en hypotes om och sedan jämföra hypotesen med vad som faktiskt hände i experimentet.

Vi hade tur med vädret, som var varmt och skönt. På Tom Tits finns experimenten både inne och ute, vilket gjorde att det fina vädret var extra välkommet.

Det finns mycket att undersöka och fundera över på Tom Tits. Oavsett om man är ung eller gammal så kan man fascineras över resultaten. Exempel på experiment är decibelmätaren, hjärnkampsspelet, luftskjutaren, robotarmen, reflextestet osv. Vi var där i fyra timmar, den tiden behövdes eftersom det fanns så mycket att se.

Förutom att hemresan tog en timme längre än ditresan p.g.a. tät trafik så var det en lyckad och trevlig dag, säkert kommer framförallt NO-lärarna att kunna återkoppla till den i framtida lektioner!

/lärarna i ae 7


Nu är sommarlovet snart här!Sommarhälsning

(2015-05-29)

De sista skolveckorna på läsåret innebär en del andra aktiviteter än de som står i schemat. Om du klickar på bilden bredvid får du information om en del som gjorts under året och vad som händer nu på slutet.

/lärarna i 7:an


Friluftsdag för årskurs 7 onsdag den 27 maj

(2015-05-28)Friluftsdag 27 maj 2015

I närheten av Gottsundaskolan ligger den natursköna gipen, kringgärdad av skogar och strövområden. I denna miljö har idrottslärarna på skolan satt ihop ett arrangemang för skolans sexor, sjuor och åttor. På onsdagen var det eleverna i årskurs sju som fick chansen att pröva på detta.

Några dagar innan hade eleverna placerats in i grupper med runt fem elever per grupp. Grupperna fick de veta ett par dagar innan den 27/5.

Samlingen skedde nere på gipen 9.00. En stund senare gav sig grupp efter grupp iväg på diverse uppdrag. Som en grund hade de en karta över området, där 19 stationer var utmärkta med nummer och plats. För att ta sig mellan dessa orienterade de. På baksidan av kartan fanns det ett formulär som skulle fyllas i, beroende på vad de olika stationerna gick ut på. Vad som hände på varje station fick eleverna veta när de kom dit. Tre av stationerna var obligatoriska: att göra upp eld, koka blåbärssoppa och sätta upp ett vindskydd. Dessa nummer visste eleverna att de skulle uppsöka. För övrigt fick de ta stationerna i den ordning de ville, och målet var att hinna med så många som möjligt – helst alla naturligtvis. Exempel på vad eleverna fick göra var att bygga en mänsklig pyramid, bilda ord med hjälp av sina kroppar, ta selfies, gissa antalet ärtor i en behållare, kasta frisbeegolf, bygga ett utegym, o.s.v.

Det blev en rolig och lyckad dag, om än ansträngande. Vi hade tur med vädret också – de första regndropparna började falla strax efter att den sist anlända gruppen hade lämnat in sin karta och sitt resultat.

Det var första gången vi genomgjorde den här aktiviteten, men garanterat inte den sista. Ett stort beröm måste delas ut till våra kreativa idrottslärare!

/lärarna i ae 7


Hållbar utveckling på enhetstiden i årskurs 7

(2015-05-07)

Hållbar utveckling innebär en utveckling som tillfredsställer de behov som vi människor har idag, samtidigt som vi inte förstör möjligheterna för kommande generationer att kunna få det de behöver för att kunna leva ett bra liv. Lägg märke till att denna tanke är global – det behövs ett solidariskt tänkande kring detta som ska innefatta alla jordens människor.

Hållbar utveckling på enhetstidTittar man i läroplanen för grundskolan så är det här med hållbar utveckling något som återkommer i alla tre delarna. I den första delen, som handlar om skolans värdegrund och uppdrag, står det att eleverna ska skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. I den andra delen, som handlar om övergripande mål och riktlinjer, står det under ”Mål – Skolans mål är att varje elev…” ”…kan leva sig in i och förstå andra människors situation”, och ”…visa respekt och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv”. I läroplanens tredje del, som handlar om ämnena – kursplanerna helt enkelt – hittas dessa tankar i flera ämnens förmågor som eleverna ska utveckla. Några exempel:

Biologi: ”Eleverna ska ges förutsättningar att…” ”…använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet.”

Geografi: ”Eleverna ska ges förutsättningar att…” ”…värdera lösningar på olika miljö- och utvecklingsfrågor utifrån överväganden kring etik och hållbar utveckling.”

Samhällskunskap: ”Eleverna ska ges förutsättningar att…” ”…reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.”

Slöjd: ”Eleverna ska ges förutsättningar att…” ”välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter.”

Vad är det då vi gör? Jo, vi har delat in eleverna i fyra olika grupper och låter dem besöka fyra olika stationer under fyra veckors tid. Dessa stationer tar upp följande saker: hur de som arbetar med trycket till de kläder som vi bär till vardags har det, vilken skillnad det är mellan Fairtradebananer och vanliga bananer när det gäller arbetarnas förhållanden, hur glödlampor och andra tillverkade föremål ”programmeras” att gå sönder efter ett visst tag, samt hur vårt användande av jordens resurser är större än vad jorden kan erbjuda på sikt…

Förhoppningsvis kan detta arbetsområde öka elevernas medvetenhet om etiska val: hur vi utnyttjar de som är i utsatta positioner, och hur vi behandlar den jord vi alla delar och som våra barn ska ärva.

/lärarna i ae 7

På bilderna arbetar eleverna på stationen ”Overshoot Day” som handlar om hur vi använder allt mer av jordens resurser. De får testa på ”klimatsmartkalkylatorn” och lära sig vad ett ekologiskt fotavtryck är, bland annat.


7C på utställningUtställning 7C

(2015-05-07)

På onsdagen den 7 maj besökte textilslöjdsgruppen i 7C utställningen Stilmedveten i Gottsunda centrum. Det är en kreativ utställning som inspirerar till en hållbar textilkonsumtion. Även 7A:s textilslöjdsgrupp ska besöka utställningen.


FantasidjurFantasidjur

(2015-05-06)

På bilden i 7:an skapar eleverna just nu fantasidjur. Uppgiften är en portfoliouppgift i bild där eleverna först skissar ihop 2 olika djur till ett nytt, utifrån skissen skapas det nya djuret i lera. Därefter målas en miljö där djuret skulle kunna trivas och miljön får sedan bli en bakgrund till när lerfiguren ska fotas. Ta en titt på hur de nya djuren kan se ut.

/ Julia, bildlärare


Livscykelanalys på tekniken i 7:anLivscykelanalys åk 7

(2015-03-24)

Det något högtravande namnet på vårterminens teknikkurs i åk 7 är: "Från råvara till färdig produkt - en livscykelanalys från vaggan till graven". Det handlar om att få förståelse för att precis alla saker som finns är tillverkade av något som finns på vårt enda jordklot. Hur påverkas miljön i olika steg under produktens livscykel? Vad händer när man inte behöver produkten mer? Och i slutänden: Hur kan vi välja att göra/handla/konsumera för att jordklotet ska räcka till under lång tid framåt?

Eleverna arbetade mycket engagerat och tyckte det var svårt att begränsa sig till den tid vi hade på oss. Även om inte alla planscher hann bli helt färdiga vet vi att eleverna lärde sig väldigt mycket under de här veckorna.

/tekniklärarna Eskil och Tomas


Årskurs 7 glider nerför Bäcklösabacken

(2015-01-15)Pulkaåkning

Det har inte varit mycket till snö hittills den här vintern, så när det äntligen kom lite snö som stannade kvar så tog vi lärare på måndag 12/1 beslutet att på onsdagen åka pulka på enhetstiden. Med en viss oro noterade vi att det regnade på tisdagskvällen, men vi höll tummarna och på onsdagen visade det sig att pulkaåkningen gick att genomföra!

Vi gick till Bäcklösa där det finns en lagom stor backe att åka i, och fördelarna med blidgraderna var att underlaget blev snabbt! Detta uppskattade eleverna som ni kan se på bilderna.

Det blev en trevlig stund, även om det blåste lite snålt för dem som inte var klädda för att vara ute under de 90 minuter aktiviteten pågick. Och som ni kan se på bilderna blev även några av lärarna som barn på nytt!

/lärarna i ae 7


Terminens förkläden klara i 7C7:ornas förkläden

(2014-12-11)

Eleverna i 7:an har sytt förkläden på textilslöjden. Här är några av resultaten.


Nobeldagen 2014 i årskurs 7

(2014-12-11)

På Gottsundaskolan uppmärksammar vi precis somNobeldagen i 7:an många andra i Sverige Nobeldagen. I varje årskurs delar vi ut egna Nobelpris i svenska och bild, och dessutom har vi ett fredspris. Det sistnämnda delas ut till någon av alla våra trevliga elever som har varit extra trevlig mot sin omgivning.

Elevrådet ligger bakom det mesta av planeringen. De hjälpte till att göra extra fint i matsalen med levande ljus och efterrätt. Klasserna gick årskursvis och satt och åt tillsammans med sina lärare.

Ett nytt inslag i år var att elevrådet även anordnade en ”Dress up-day” i samband med Nobeldagen. Eleverna (och lärarna) uppmuntrades att klä sig lite snyggare, varje klass tog ett klassfoto som sedan blev till ett tävlingsbidrag, där snyggast klädda klass vann pris (i skrivande stund är det oklart vilken klass som vann tävlingen).

På bilden med Gottsundaskolans Nobelpristagare från årskurs 7 ser vi från vänster Maria ifrån elevrådet, Gottsundaskolans elevråds maskot, fredsprisvinnaren Mattias Lindh, bildprisvinnaren Albin Ekström, samt Agnes och Mattias från elevrådet. Saknas på bilden gör svenskprisvinnaren Emma Löfgren. På de andra tre bilderna ser vi klass 7A, 7B och 7C.

All heder åt elevrådet för det jobb de lägger ner – tack ska ni ha!

/lärarna och eleverna i årskurs 7


Knytkalas i årskurs 7

(2014-12-03)Knytkalas i åk 7

På tisdagskvällen den 2 december anordnade årskurs 7 ett knytkalas modell större. Eleverna i alla tre sjuorna bjöds tillsammans med föräldrar och syskon in till ett enda stort gemensamt knytkalas i skolans matsal. Av naturliga skäl hade inte alla familjer möjlighet att närvara vid detta tillfälle, men de som kom hade med sig god mat och ett gott humör!

Exempel på sådant som serverades var kycklingfilé, köttfärspaj, arabiska piroger, quinoasallad, pannkakor, äppelpaj och sockerkaka. Alla hann nog inte med att äta av allt, men många tog chansen att smaka av både det ena och det andra i denna synnerligen exklusiva buffé, och helt säkert behövde ingen gå hungrig ifrån tillställningen!

Trevlig samvaro avslutades med dans! Det var elever från 7A och 7B som genomförde en koreografi som de lärt sig på idrotten. Marina ledde det hela med säker hand/fot och spontana applådåskor dundrade genom matsalen både under och efter uppträdandet.

På det hela taget blev det en lyckad sammankomst och ett trevligt minne att bära med sig. Ett stort TACK vill vi rikta till alla föräldrar, syskon och elever som var med denna tisdagskväll i december!

/lärarna i ae 7

OBS! Fler bilder kommer att dyka upp på Gottsundaskolans Facebooksida


Teknik i 7:anTeknik i 7:an

(2014-10-20)

I teknik fick eleverna i uppgift att konstruera ett besman. Det första de fick göra var att ta reda på vad besman är, hur det fungerar och vad det används till.

Eleverna arbetade med liv och lust och lyckades på olika sätt bygga väl fungerande besman.

/Eskil och Tomas


7A på fiskspaFiskspa i 7:an

(2014-10-15)

I måndags var 7A på studiebesök vid ZoUL Fish Spa där alla elever fick testa att stoppa ner händerna i akvarier med fiskar som mumsade på händerna.

Det blev en mysig och rogivande stund, men även lärorikt när vår värd Zara berättade att det går att byta karriär och uppfylla en dröm - bara man kämpar.

/Marina


Fysik i 7:anFysik i 7:an

(2014-09-26)

Under hösten har vi arbetat med krafter och tryck i fysiken. En uppgift för eleverna var att flytta vatten från en skål till en annan bara med hjälp av ett sugrör.

På bilderna ser man olika försök med att ta lite i taget i sugröret tills de på slutet kommer på ett sätt att göra det "automatiskt".

/Eskil och Tomas


Årskurs 7 orienterar!

(2014-09-19)Orientering i 7:an

En gång om året är det orienteringsdag på Gottsundaskolan. Då görs det praktiska provet, som bedöms och sedan blir en del av idrottsbetyget. Därför är det naturligtvis obligatoriskt för alla elever.

Hur som helst. Skolans sexor var på Alnäs, åttorna på gipen och niorna i stadsskogen, men vi i årskurs 7 höll till i Pattons hage. En dimmig och fuktig morgon var lite illavarslande, men snart kom solen fram och värmen med den.

De allra flesta av eleverna var inställda på att göra så bra ifrån sig som möjligt och gav verkligen järnet ute i skogen. Svårighetsgraden var betydligt högre jämfört med hur det var i sexan då eleverna orienterade i par. Nu var det soloorientering som gällde, och lärare fanns ute i skogen för att kontrollera detta.

På 90 minuter hade eleverna chansen att hitta 35 kontroller. Tidigare år har endast en elev lyckats, och även om några kom nära med +30 kontroller hittade, så blev det ingen som nådde full pott den här gången. De ska dock alla ha en eloge för sin insats!

/lärarna i ae 7


Inför valet i årskurs 7

(2014-09-04)Inför valet i 7:an

I början av terminen har vi under SO-lektionerna av naturliga skäl ägnat oss åt det stundande valet.

Efter att kort ha pratat om hur valet går till, vilka som får rösta och så vidare, så fick eleverna i grupper försöka para ihop partinamnen, partisymbolerna, partiledarnas ansikten och partiledarnas namn. Sedan gick vi igenom tillsammans på tavlan hur det såg ut i verkligheten.

Vi har även pratat om ideologier och var partierna står i olika frågor. Tidigare denna vecka åkte vi ner på stan och intervjuade lokalpolitiker. Dessa fick redovisa vilka de viktigaste frågorna var på lokal nivå samt på riksdagsnivå. De olika grupperna som intervjuade politikerna hade varsin kärnfråga som de ställde till alla de olika partierna. Det var ett väl fungerande upplägg, även om det emellanåt var lite svårt för eleverna att hänga med i alla svängar när politikerna berättade om mer eller mindre avancerade tankar kring hur samhället ska styras.

Allt detta sammanställdes sedan i klassrummet under nästa SO-lektion. Summa summarum så kändes det som att ett visst politiskt intresse väcktes hos många av eleverna när politiken konkretiserades på det här viset.


Vattenballongsvolleyboll på gipen 23/8

(2014-08-26)Vattenvolleyboll i 7:an

På fredageftermiddagen första veckan marscherade hela årskurs 7 ner till Gottsundagipen för att spela vattenballongsvolleyboll. Det kanske låter som rysk roulette light, men man spelar det i sexmannalag, där varje lag har ett lakan som ”racket”. Lagen har varsin fyrkantig spelplan och det gäller att kasta över vattenballongen med hjälp av lakanet så att det landar på motståndarnas spelplan, alternativt går sönder i hanteringen.

Matcherna spelades med en tidsbegränsning på fem minuter, eller till dess att fem vattenballonger gått sönder under matchen. Under tiden matcherna pågick kunde de andra eleverna heja på, spela fotboll eller kasta frisbee. I finalen möttes ett lag från 7B och 7C, där det sistnämnda gick segrande ur kampen.

Denna sport uppskattades av i stort sett alla, och det var många jämna matcher som spelades. Vädret skiftade från regn till sol, och när vi slutade för dagen så var det ett gäng nöjda elever som gick hem till helgledighet efter den första skolveckan!

/lärarna i ae 7


Lunsentorpet den 20 augusti

(2014-08-22)Lunsentorpet i 7:an

I onsdags var hela årskurs 7 iväg på en promenad till Lunsentorpet. Väderprognoserna följdes med stort intresse av både lärare och elever dagarna inför den planerade utflyktsdagen. Det såg ändå ut som om vädret skulle bli hyfsat enligt prognosen dagen innan, men när det regnade på natten blev det lite nervöst. Då onsdagsmorgonen kom med uppehåll tändes hoppet igen.

Samlingen var vid parkeringen på höjden ovanför Flottsundsbron, och dit tog sig eleverna med buss, cykel eller via skjuts. Strax innan vi skulle gå iväg kom en klass fån en annan skola fram till parkeringen där vi var, varvid vi satte full fart mot Lunsentorpet för att inte bli utan plats där borta. Stigens rötter och stenare var blöta och hala, men tänkte man bara på det så var det inga problem att gå.

Både dit och hem gick det utan större mankemang, men strax efter att vi kom fram började det att regna… Det var precis efter att vi tänt lägerelden där vi skulle grilla våra korvar. Vi löste det genom att en tapper elev lånade ut sitt paraply så att vi kunde skydda elden.

200 korvar senare var de flesta mätta och nöjda, och trots regn till och från så måste vi ge en eloge till eleverna som höll humöret uppe! När man är ute i naturen spelar vädret stor roll för upplevelsen, och vi hade inte tur med det den här gången. Låt oss hoppas på sol nästa gång vi ska ut på äventyr ;-)

/lärarna i ae 7


Terminsstart i 7:an

(2014-08-21)

Måndagen den 18 augusti var det skolstart för Gottsundaskolans elever. Årskurs 7 fick rejäl påfyllning av elever från andra skolor och dagen avslutades med ett gruppfoto där alla elever och lärare samlades på en bild.

Det blev en trevlig start på läsåret och vi önskar såväl gamla som nya elever varmt välkomna till Gottsundaskolan!

Lärarna i 7:an

Uppdaterad: