Arbetsenhet 8 2015-2016
Lärarna i arbetsenhet 8 läsåret 2015-2016
Lärarna i arbetsenhet 8 läsåret 2015-2016
Årskurs 8 på Lyssnängen
På tisdagen i sista skolveckan gick vi ut i naturen och hade en riktigt skön dag i sommarvärmen på Lyssnaängen. Många elever spelade fotboll och badade eller bara tog det lugnt och umgicks i det fina vädret. Vid lunchtid serverades grillad korv, bananer och fruktdryck, alla lät sig väl smaka. En bra inledning på det kommande sommarlovet.
/lärarna i 8:an
Vatten och avlopp i Uppsala, teknik i åk 8
Eleverna i 8:an har arbetat med vattnets naturliga kretslopp och hur man gör dricksvatten och renar avloppsvatten i Uppsala.
Resultatet av elevernas studier skulle presenteras i form av en plansch eller annan form av presentation. Några grupper valde att göra en "powerpoint" och en grupp gjorde en "prezi".
Här kan du se några av elevernas produktioner. Klicka på bilden för att se planscherna och på länkarna nedan för övriga presentationer. (Till presentationerna finns även "pratmanus" men de visas inte här.)
Karls och Billals prezi-presentation
Ikrams och Emmas powerpoint (PDF, 361 KB)
Walas och Ibtysams powerpoint (PDF, 1 MB)
Nabis powerpoint (PDF, 799 KB)
/tekniklärarna
(2016-03-01)
Religionskunskap i årskurs 8
I religionskunskapen i årskurs 8 arbetar eleverna med de fem världsreligionerna. Det finns så klart många tänkbara sätt att närma sig dessa, men bland det första eleverna fick göra var att sätta sig in i de olika lärorna och sedan göra en jämförelse av dessa. Perspektiven de fick arbeta utifrån var hur man inom religionerna ser på guden/gudarna, hur man ser på människan rent allmänt, om människan har någon särskild uppgift på jorden och om det finns särskilda regler som människan måste följa.
Under arbetets gång insåg eleverna nog att de abrahamitiska religionerna (judendom, kristendom och islam) har rätt många likheter – vilket naturligtvis inte är särskilt märkligt då de har en gemensam historisk bakgrund. Ännu tydligare blev det när dessa tre nämnda religioner hamnade i en jämförelse med de österländska världsreligionerna (hinduismen och buddhismen).
Efter att ha sammanställt svaren fick eleverna ytterligare frågor att ta itu med: vilka likheter/oklikheter finns mellan dem? Vilken av lärorna är mest i harmoni med dagens samhälle? Vad blev du mest överraskad av? Och så vidare.
Arbetsgången följde EPA-upplägget (Ensam-Par-Alla), vilket i det här fallet innebar att de först arbetade enskilt med faktasamlandet och frågorna. Sedan redovisade de för varandra parvis det de hade kommit fram till, och slutligen fick de i grupper om fem göra samma sak en gång till. Mellan de olika redovisningstillfällena och även efter det sista fick de fundera över om de ville fylla på sin egen sammanställning med idéer och tankar som de andra haft. I slutändan fick de sedan lämna in de färdiga sammanställningarna till oss.
På bilderna ses elever i 8A och 8B berätta och diskutera.
/Ragnar och Johnny
Isutbildning i Hammarskog
På fredagen den 12 februari fick halva årskurs 8 chansen till vinterutbildning med framförallt iskunskap på Naturskolan i Hammarskog. Det började med att Per på Naturskolan delade med sig av sin rika kunskap och erfarenhet om hur man bör bete sig på is. När solen började lysa igenom de snöfyllda molnen var det dags för lunch med egen matsäck vid isen. En del av eleverna prövade sedan fiskelyckan efter att noga kontrollerat att isen bar. Fyra modiga flickor i 8C prövade även att hoppa i isvaken som förberetts. De skötte sig galant och alla tog sig upp av egen kraft.
Måndagen den 15 februari var det andra hälften av åttorna som fick chansen att lära sig om naturisar och hur man ska bete sig i en isvak. Halva 8A och 8B var det som var på plats i Hammarskog. Det var kallt, men trots detta tog inte mindre än 15 av eleverna chansen att hoppa i isvaken, överblickade av Anna och Per från Naturskolan! Även idag fick eleverna fiska, testa isens hållbarhet med hjälp av ispik, spela curling, samt testa att borra och såga i isen.
Det blev precis som i fredags en trevlig dag. Eleverna fick med sig nya kunskaper, där vissa av dem (att ta sig upp ur en isvak!) förhoppningsvis inte behöver komma till användning.
Årskurs 8 lussar!
(2015-12-11)
Det är en tradition att årskurs 8 arrangerar luciatåget på Gottsundaskolan. Sedan ett par år tillbaka är det också något som ingår i musikbetyget, vilket gjort deltagandet obligatoriskt. Att det är obligatoriskt kan ju innebära att det i teorin också finns elever med vars högsta dröm kanske inte är att sjunga och uppträda inför publik. Inte desto mindre genomförde eleverna i åttan idag tre fina luciaframträdanden.
Det första på morgonen var inför stolta föräldrar, samt årskurs 9 och fbk. Det andra framträdandet var för årskurs 6 och 7. Det sista, och kanske mest nervösa, framträdandet skedde i Gottsunda centrum. Skolan hade nämligen fått en förfrågan från handelsföreningen om inte vi kunde tänka oss att lussa där i centrum? Självklart svarade vi ja! Det var kul att se med vilket mod och därtill skicklighet eleverna genomförde det hela. Den spontana publiken i centrum, och även en del föräldrar som var på plats, såg ut att uppskatta luciaframträdandet. Det var två smärre skillnader på framträdandet i kyrkan jämfört med centrum: det ena var att tomtarna inte tassade omkring i centrum, det andra var att vi var tvungna att stryka en låt som var beroende av pianospel, vilket vi inte hade tillgång till i centrum.
Mycket tid har lagts ner på förberedelser. En hel del timmar av sång såklart, men även praktiskt kring klädsel och annat.
Först och främst vill ge en stor eloge till eleverna som genomförde föreställningarna idag! Men vi vill även tacka musiklärarna Jakob och Tomas för sitt arbete och sin organisation, samt Maria som hjälpt till med kläder! Slutligen tackar vi oss själva också!
/lärarna i ae 8
Nobeldagen för årskurs 8 på Gottsundaskolan
(2015-12-11)
Nobeldagen är av olika anledningar värd att uppmärksammas, och samma dag som de riktiga vinnarna får uppmärksamhet på den fina middagen i Stockholm, så delar även vi på Gottsundaskolan ut våra nobelpriser. För tillfället har vi tre stycken, men till nästa år kommer det nog att tillkomma ett fjärde pris.
Nåväl, segrarna i åttan var följande:
- Årets bildpris: Mariam Houssami i 8B.
- Årets litteraturpris i svenska: Jenny Olsson i 8B.
- Årets fredspris: Mattias Börjesson i 8A.
Entusiastisk prisutdelare var Benni Bodin Jagell från elevrådets styrelse, som läste upp motiveringarna till prisvinnarna, samt gav dem diplom och medaljer.
Efter att priserna delats ut tog vi även klassfoton. Detta eftersom vi brukar ha en ”Dress up-day” på Nobeldagen, och då måste vi ju ta chansen att fotografera alla stiliga ungdomar!
Även vi på Gottsundaskolan äter nobelmiddag, och den bestod i år av grillad kyckling med stekt potatis och god sås till, tillsammans med julmust. Efterrätten bestod av en kladdig och välsmakande kladdkaka. Elevrådets styrelse hade gjort ett gott arbete med att smakfullt inreda matsalen där klasserna fick sitta och äta tillsammans. Det spelades också musik till maten.
Just i år var denna dag schemabrytande på andra sätt för eleverna i årskursen. Både på morgonen och på eftermiddagen stod luciaträning på agendan. Detta eftersom det är inte mindre än tre luciaföreställningar som ska genomföras, då det är årskurs 8 som står för lussefirandet här på skolan.
En trevlig, innehållsrik och minnesvärd dag blev det för åttorna på Gottsundaskolan!
/lärarna i ae 8
Vatten och avlopp i Uppsala, teknik i åk 8
Under några höstveckor har eleverna i 8:an arbetat med hur vatten- och avloppssystemen fungerar i Uppsala. De har även lärt sig hur vattnets krestlopp fungerar i naturen.
Tyvärr hade reningsverket inte möjlighet att ta emot studiebesök under hösten, vi gör ett nytt försök i vår.
Resultatet av elevernas studier skulle presenteras i form av en plansch eller annan form av presentation. Några grupper valde att göra en "powerpoint" istället för plansch.
Här kan du se några av elevernas produktioner. Klicka på bilden för att se planscherna och på länkarna nedan för "powerpointarna".
Sofias och Fridas powerpoint (PDF, 502 KB)
Adrians och Lukas powerpoint (PDF, 80 KB)
Robins, Nahuels och Mohammeds powerpoint (PDF, 503 KB)
Mariams och Adelisas powerpoint (PDF, 108 KB)
/tekniklärarna
(2015-10-02)
Orienteringsdag i Norbyskogen!
Förra året orienterade årskurs 8 (dåvarande årskurs 7) i Pattons hage, och geografiskt så var inte eleverna så mycket längre bort från Gottsundaskolan, då orienteringen nu utgick från OK Linnés klubbstuga i Norby.
I år var det första gången som Gottsundaskolan höll till där, och orsaken till detta var erbjudandet som kom från OK Linné att de kunde organisera och genomföra orienteringen med både årskurs 8 och 9. Ett sådant fint erbjudande var det naturligtvis svårt att tacka nej till, så vi nappade på det.
Det var ett stort arrangemang, och orienteringsklubben hade många funktionärer på plats. Det blev en del väntan, men när väl själva orienterandet kom igång så flöt det på bra.
En nyhet för oss var den elektroniska tidtagningen. Eleverna fick en ”orienteringspinne” som de satte fast på pekfingret. Denna använde de istället för det gamla klassiska kortet som skulle perforeras med diverse nålformationer. Orienteringspinnen stoppades ner i hål på kontrollerna, och efter eleverna hört ett ”pip” så sprang de vidare mot nästa kontroll. Efter avslutad orienteringsrunda så fick de behålla kartan de använt, och ett utskrivet kvitto med totaltid, tid mellan varje kontroll och en snittid som berättade hur många kilometer i timmen de sprungit på. Rätt häftigt faktiskt!
Med tanke på att orienteringsdagen genomfördes i början av oktober så får man konstatera att vi hade en otrolig tur med vädret! Närmare 20 grader och sol, dock så blåste det en del. Det blev en orienteringsdag med fart och fläkt då taggade elever fick möjlighet att visa vad de kunde med kartan i hand. En trevlig dag blev det och vi alla blev en erfarenhet rikare!
/lärarna i ae 8
(2015-09-07)
Fredagen den 21 augusti tog enhet 8 en gemensam promenad till Oxtorget under en klarblå himmel på vilken en värmande sol envist hängde fast. Den större delen av promenaden gjordes dock i den trivsamt svalt skuggade delen av skogen, som kantar Ekolns vatten.
Väl framme vid Oxtorget valde några att genast hoppa i vattnet för att svalka sig med ett dopp medan andra gav sig på sin medhavda matsäck. Ganska snart var dock de flesta av eleverna upptagna av olika, självständigt igångsatta aktiviteter, som bad, trädklättring, fotboll, frisbee eller bara ett lugnt kompishäng.
Promenaden tillbaka mot Flottsund och cyklar, bussar eller annan typ av skjuts gjordes i mindre grupper i ett eget valt tempo och de flesta tog det ganska lugnt för solen värmde fortfarande bra utanför den skuggiga skogsdelen.
Sammantaget var det en fin dag där eleverna visade att de kan aktivera sig själva på ett bra sätt utan instruktioner från oss vuxna. Vi bidrog mest genom att ha med oss några attiraljer och ett glatt humör, samt att delta i en del promenader och aktiviteter. Dock var det ingen av personalen som kastade sig i den svalkande fukt som Ekolns vatten utgjorde och erbjöd denna vackra dag.
/lärarna i åk 8
Årskurs 8 samarbetar i Sunnerstagropen
(2015-08-27)
Varje år bjuds årets åttor på Gottsundaskolan in till Sunnerstagropen av Gottsundakyrkan för att i grupp lösa olika typer av uppgifter – samarbetsövningar med andra ord. Det handlar om att tänka, planera, vara kreativa och inte minst att arbeta tillsammans. Allt leds av kyrkans personal.
Det sägs att en bild säger mer än 1000 ord, och det ligger något i det. Ta en titt på bilderna för att få en uppfattning om vad eleverna fick göra. (Bilderna i bildspelet är från eftermiddagspasset, då 8A och halva 8C var där.)
Efteråt fick vi positiv feedback från flera av eleverna, och nog verkade det som om de hade det trevligt tillsammans!
/lärarna i ae 8
Uppdaterad: