Arbetsenhet 6 2014-2015

Lärarna i arbetsenhet 6 läsåret 2014-2015

Aktivitetsdag i åk 6

(2015-06-10)Aktivitetsdag åk 6

Här ser vi några bilder från en aktivitetsdag med årskurs 6, lite kluriga saker och fysiska aktiviteter! Eleverna och lärarna på bästa humör, en riktig kanondag helt enkelt!

/lärarna i åk 6

Att skapa i naturenSkapa i naturen

(2015-06-03)

Sista bildlektionen i 6:an blev ute i naturen. Eleverna fick gruppvis skapa fria konstverk med naturen som material. Sedan skulle konstverket visas upp för det andra grupperna. Skönt att få vara ute i naturen tyckte billäraren Julia.

NO och teknik i årskurs 6

(2015-01-16)

Åk 6 bygger ficklampor

Eleverna i 6:an arbetar med elektricitet i NO och teknik under några veckor före och efter jullovet. De har bl a fått koppla ihop lampor och batterier på olika sätt för att lära sig hur strömmen tar sig fram (och var den inte kan ta sig fram).

Arbetsområdet avslutas med att de bygger sina egna ficklampor med mycket enkla medel och skriver en labrapport som dokumentation.

Godisnecessär i slöjden

(2014-10-22)

Godisinspirerad necessärEleverna syr i textilslöjden en necessär med inspiration av godis. I redovisningen ska det finnas skisser där man kan följa tankegången från inspirationskällan till färdig produkt. Necessären ska ha en dekoration, tex applikation, tryck eller måleri.

Valstugorna på Stora torget

(2014-09-04)

Besök i valstugornaUnder torsdagen den 4 september, dagen innan skolvalet, var årskurs sex nere och bekantade sig med de olika partiernas valstugor. Beväpnade med papper, penna och en del vassa frågor gick eleverna i clinch med de närvarande politikerna.

Både politiker och elever verkade nöjda med de diskussioner som uppstod och eleverna kände sig lyssnade på.

Tyvärr missade vi precis utbildningsminister Jan Björklunds tal på Stora torget, då han började tio minuter efter att vår buss gick tillbaka till skolan.