Arbetsenhet 7 2015-2016

Lärarna i arbetsenhet 7 läsåret 2015-2016

Sommarbrev åk 7Sommarbrev till åk 7

(2016-06-14)

Somriga hälsningar från lärarna i arbetslag 7, se sommarbrevet.

Lerdjur på bilden

(2016-06-09)Lerdjur i 7:an

På bilden i årskurs 7 skapar eleverna egna fantasidjur i lera. De utgår från två befintliga djur som de ritar av och sedan sätter ihop till ett eget djur som de också ska döpa. Under tiden som lerdjuret torkar målar eleverna en lämplig bakgrund som sedan får stå som fond vid fotograferingen av det hela.

De här fantasidjuren är skapade av elever i klass 7C under vårterminen 2016.

Tyska åk 7Tyska i 7:an

(2016-03-14)

Vi tränar vägbeskrivningar i tyskan.

/Emelie

Hjärt-lung-räddning 7B

(2016-01-15)Hjärt-lung-räddning_7b

Klass 7B har idag (14 januari) under idrottslektionen arbetat med badvett, solvett och första hjälpen. De övade stabilt sidoläge på varandra och fick prova att göra HLR på en docka.

/Josefine

Vi presenterar stolt årets Nobelpristagare

(2015-12-11)Nobel åk 7 2015

Nobels fredspris går till en elev för ” … hennes extraordinära förmåga att värna om sina medmänniskors välbefinnande. Hon har genom sitt glada och positiva sätt skapat ett varmt och välkomnande klimat i sin omgivning där alla känner sig välkomnade.

”Genom sin noggranna, detaljerad och välarbetade teckning kommunicerar hon känslor och upplevelser som berör. Ett mycket personligt uttryckssätt. ” Så lyder motiveringen till årets pristagare i bild.

Priset i svenska ges till en elev ”… för ett målande språk och ett personligt jag-porträtt. Arbetet genomsyras av kristallklara och genomträngande formuleringar som underhåller och väcker tankar hos läsaren.”

Strax innan lunch samlades årskurs 7 i glasrummet intill matsalen för årets prisutdelning. Motiveringarna till varje pristagare lästes upp av representanter ur elevrådet och pristagarna mottog både diplom och medalj för sina insatser. Efter ceremonin serverades en nobellunch vid dukade långbord i matsalen.

Vi vill passa på att tacka elevrådet för en mycket fint ordnad Nobellunch.

/lärarna i åk 7

Barkbåtstävling och mysdag på LyssnaängenLyssnaängen åk 7

(2015-09-04)

I början av terminen inledde vi läsåret med att samla enhet 7 på Lyssnaängen. Vad kan passa bättre när solen lyser och kreativa ungdomar samlas på ett och samma ställe än att ha en barkbåtstävling? Eleverna delades in i lag tidigare under veckan och fick möjlighet att planera sin blivande barkbåt samt vilka material som skulle tas med till tävlingen.

Väl på plats inleddes ett mycket intensivt hantverkande för att få till en båt som skulle kunna seglas fram på vattnet. Segrande lag i varje klass fick till slut möta varandra i en hisnande spännande final.

Under dagen målade vi med vattenfärger, ritade med kolkritor och spelade brännboll och inte minst tog ett svalkande dopp. En lyckad dag – helt enkelt.
Tack alla fina sjuor!

/Lärarna i år 7

Skolstartskolstart 7

(2015-08-13)

Välkommen till höstterminen i årskurs 7!

Klicka på bilden för lite mer information inför skolstarten.