Arbetsenhet 7 2016-2017

Lärarna i arbetsenhet 7 läsåret 2016-2017

KLF-dag med 7A och 7D

170607_klfdag_7(2017-06-07)

Under KLF-dagen hade klasserna 7A och 7D gemensamma aktiviteter på Gottsundagipen. Eleverna blev indelade i lag klassvis och fick planera egna grenar som lagen sedan fick mäta sina krafter i. De tävlade bland annat i grenar som att hoppa säck, fortast slå ner en spik, irländsk julafton och tvättsvampsstafett. När tävlingarna var slut stod det klart att lagen från 7A hade samlat ihop flest poäng och klassen kommer att få ett hemligt pris.

/Mentorerna i 7A och 7D

170607_klfdag_7cKlf-dag med 7C

På onsdagen tog 7C chansen att vandra en bit av Upplandsleden. Start vid Flottsundsbron och vandring 4,5 km till Lunsentorpet. Efter drygt en timmes rask promenad var vi framme. Efter lunch, vattenkrig och umgänge vandrade vi hemåt. Vi hann nästan tillbaka innan det började dugga och klarade oss nästan helt från att bli blöta.

Tack 7C för en trevlig dag!

Micke och Marie-Louice

Stadsvandring den 23 maj

170523_stadsvandring_7(2017-05-29)

Tisdagen den 23:e maj begav sig alla 7:or till Uppsala centrum för att bekanta sig mer med hemstaden. Med hjälp av en stadskarta fick eleverna, indelade I små grupper, svara på frågor vid Slottet, Domkyrkan och Linnéträdgården etc. Grupperna skulle också fotografera sig själva på flera olika platser, exempelvis vid Svandammen med fåglar i bakgrunden. I Engelska parken bjöds det på pastasallad och apelsinjuice ifrån matsalen. Dagen bjöd på fint väder och en omväxlande skolaktivitet!

/Lärarna i enhet 7

Förkläden i textilslöjden

170517_textil_7(2017-05-18)

Arbetet: Du ska sy ett förkläde inspirerat av ett land. Förklädet ska kunna användas på ett matställe som du ska starta. I din redovisning av förklädet ska du kunna visa skisser där man kan följa din tankegång från inspirationskällor till färdig produkt.

Mål: Använda dina kunskaper i sömnad och dekorationer från år sex till att framställa ett väldesignat förkläde där man tydligt ser inspiration från det land du valt.

Basket en fredag för år 7

170512_basket_7(2017-05-15)

År 7 fick finbesök av Rasmus Dahlberg från Uppsala Basket som bland annat vunnit två SM-guld. ”Waaow” sa eleverna och helt plötsligt så blev det väldigt mycket roligare att spela basket

/Idrottslärarna Cristian och Anton

Simning i år 7

170406_simning_72017-04-06

Eleverna har endast ett fåtal meter till Gottsundabadet. Till skillnad från andra skolor blir simundervisningen ett naturligt inslag inom idrottsundervisningen på Gottsundaskolan. Varje termin ges simundervisning. Under fyra veckor har nu eleverna i år 7 fått lära sig att simma frisim (crawl). För de elever som har svårigheter med simningen finns det möjlighet att delta i simprofilen en gång i veckan, där elever inte bara lär sig bemästra simningen, utan även kan finslipa på den och bli riktigt duktiga.

/Cristian idrottslärare

Affischer om ordklasser på svenskan

170322_sv_7(2017-03-22)

På svenskan i sjuan arbetar vi just nu med grammatik med fokus på ordklasser och satsdelar. Eleverna har under några lektioner gjort egna affischer om några av ordklasserna. De har arbetat med substantiv, adjektiv, verb och adverb. Under den här veckan presenterar eleverna sina affischer i tvärgrupper och lär av varandra.

/Svensklärare Emilia

Laboration i kemi

170314_no_7(mars 2017)

På NO-lektionen i kemi i 7:an laborerar eleverna bl a med tenn. Det handlar om att undersöka och beskriva egenskaper hos olika ämnen. Vad händer t ex med tennbiten när man värmer den?

Det målas landskap med fokus på perspektiv

Landskapsmålning åk 7(2016-10-14)

I årskurs 7 jobbar vi med att dekorera våra bildmappar. Temat på bildmappen är landskap och tanken är att eleven ska skapa ett djup med hjälp av perspektivets regler. Namn och klass ska involveras på ett fyndigt sätt i landskapet. Mappen målas sedan med vattenfärg.

/Bildlärare Julia