Svenska hjältars skolturné på UKK

(2015-10-15)

Svenska hjältars skolturnéI fyra år har svenskar som gjort hjältemodiga saker i TV fått ta emot uppskattning för sina insatser. Detta sker i december på en gala där kändisar som statsministern, herrarnas förbundskapten, prins Daniel, Zara Larsson, Måns Zelmerlöw med flera deltagit och delat ut priser. Det finns en skolturné som besöker fem platser under hösten, bland annat Uppsala. Den besökte alla åttor, samt 9B och 9C på tisdagen den 13 oktober.

De hjältedåd som utförts av de ”svenska hjältarna” har varit sådana som hjälpt andra, men i vissa fall har det handlat om att man tagit itu med jobbiga situationer i sitt eget liv och gjort något bra av dessa. Så var fallet med de tre ungdomar som reser runt tillsammans med den duktige konferenciern Mark Levengood som håller i själva ”föreställningen”. De hade alla gjort negativa situationer till något positivt, och detta fick uppmärksamhet i deras omgivning. Matilda hade vittnat trots att alla hennes kompisar sa att hon inte skulle. Marva hade varit mobbad, men tog beslutet att fortsätta kämpa. En tredje tjej hade fått hjälp av föreningen Tilia och upphört med sitt självskadebeteende. Allt detta berättade de för de runt 1000 ungdomarna som fanns i Stora salen i UKK, som lyssnade andäktigt.

Mark Levengood styrde det hela med säker hand och mycket värme. Bland annat uppmuntrade han ungdomarna att ta många kort och lägga ut på Twitter under hashtaggen #Nätkärlek, och efter föreställningens slut ville Mark ha upp alla elever på scenen för ett jättekort, och alla ungdomar fick chansen att prata med honom och hjältarna, samt ta selfies med dem.

Vi upplevde att föreställningen gjorde intryck på eleverna, och den var väl värd att besöka. Förhoppningsvis hjälpte den eleverna att förstå att alla kan göra något för någon!

15 oktober 2015