Fotbollsvinster i skol-SM – Gottsundaskolan avancerar!

För en månad sedan besegrade vi i skol-SM:s första poolspel Maserskolan från Borlänge och Prolympiarådet – en skola från Gävle. Igår torsdag deltog Gottsundaskolans fotbollsprofil i den andra rundan av skol-SM. Enligt gammal god sed var det tre lag som var inblandade i ett minigruppspel, där alla mötte alla. Det mest framgångsrika laget av de tre skulle sedan avancera till semifinalspelet till våren. Matcherna genomfördes på den enda spelbara planen i Uppsala: Lötens konstgräs. Det var dock tur att det inte var matcher i onsdags – hur Sundsvallsskolan skulle ha tagit sig till Uppsala hade varit intressant att se med tanke på allt snöande den dagen!

I första matchen mötte vi Gränbyskolan. Prestigen var så klart hög när Uppsalas två skolor med de mest uttalade fotbollsprofilerna ställdes mot varandra. Det hela spetsades till extra då vår coach Alexander Garcia och Gränbys coach Zaine Söderlund hjälps åt att träna ett annat lag på fritiden! Gottsundas killar var på tårna redan från början och spelade matchen igenom med stort fokus och vilja. Gränbykillarna fick vare sig mycket betänketid eller utrymme. Både 1-0 och 2-0 till oss kom i första halvlek. Ettan la Hossein in i mål efter ett snyggt tvåvägsspel med Mathias Lind, och tvåan var det Yahya som petade in efter att varit först på en lös boll i straffområdet efter en hörna. 3-0 kom efter paus och förmodligen blev Gränbyspelarna rätt demoraliserade av sättet målet kom till på. VI fick en frispark i ett farligt läge strax utanför straffområdet, och Gränbyspelarna började formera en mur. Därför var de helt oförberedda på att Johan Karlsson spelade en kortpassning till Adrian som befann sig i straffområdet, och som sedan från kort håll inte gjorde något misstag! 3-0 till oss alltså. I slutet av matchen kom Gränby till ett par farliga avslut och hade kunnat reducera, men Kevin i målet var felfri och stoppade alla målförsök från motståndarna i rött. Segern var aldrig i fara, och med lite större tur och/eller skärpa hade både Albin och Hossein kunnat utöka vår ledning ytterligare. Det som var riktigt roligt var att se hur killarna jobbade för varandra matchen igenom.

I den andra matchen mötte gruppens tredje lag – en skola från Sundsvall – Gränbyskolan. Gränby vann den matchen med 3-1, vilket innebar att ett oavgjort resultat i sista matchen skulle leda till avancemang för vår del.

I den sista matchen mötte vi skolan från Sundsvall, och till skillnad från vår första match så fanns inte skärpan inledningsvis från vår sida. Sundsvall kom tidigt fram i ett par anfall som med lite mer flyt hade kunnat ge dem både ett och två noll, men efter en något darrig första fjärdedel i matchen så jobbade vi oss in i den. Den som gjorde skillnad i den här matchen var Albin, som via egna genombrott gjorde både 1-0 och 2-0. Det tredje målet sköt Linus in, placerad som han var mitt i motståndarnas straffområde efter att bollen letat sig fram till honom. 4-0 gjorde Ousainou efter en snabb rusch på vänsterkanten, fint framspelad av Albin. 5-0 tryckte Max in från långt håll – ett skott som målvakten knappt hann reagera på! 6-0 nickade Yahya in efter att Ousainou totalt misslyckats med att hitta bortre burgaveln med ett skott. Skottet blev istället till en perfekt passning till Yahya, som kyligt la in bollen i motsatt hörn. Med matchens sista spark reducerade Sundsvall till 6-1 på en frispark – den enda boll en storspelande Kevin släppte in på 120 minuters spel!

Två matcher och två segrar – fotbollsäventyret fortsätter om några veckor med semifinalspel. Ett stort grattis vill vi rikta till alla killar som bjöd på fin fotbollspropaganda en kylig och snöig novemberdag på Lötens konstgräs!

Laget

/Gottsundaskolans sportredaktion