Kickoff vid Högbo bruk

180813_skolstart_persLäsåret 2018/2019 startades för personalen med en bussresa mot en gemensam aktivitet på Högbo Bruks utomhusbana i ett strålande väder. Efter en inledande finfika där honungsyoghurten och ingefärashotsen verkade vara de mest populära ingredienserna skickades de olika enheterna ut på ett uppdrag där det gällde att illustrera Gottsundaskolans vision. På spel stod äran att ta över vandringspriset Agatha, den vita kakaduan. Med enhet 10 uppdelade i de övriga arbetsenheterna försvann kollegiet åt varsina fyra håll med sina idéer om hur uppgiften bäst skulle kunna lösas.

När detta så småningom var färdigt samlades vi till en god och varierad lunch uppe i anläggningens huvudbyggnad väl medvetna om att efter den så fanns det flera uppgifter, i regi av Högbo, att lösa. Så snart lunchen var avklarad delades vi in i åtta olika grupper som tillsammans skulle lösa ett gäng olika problem/uppgifter. Dessa bestod bland annat av att transportera en golfboll en viss sträcka med ett allt annat än komplett vvs-system. Vidare skulle tangram lösas, spikar slås i, torn byggas av tandpetare och godis, gigantiska labyrintspel användas och guldtackor av trä förflyttas över såpade, sluttande golv.

I bussarna på väg hem kändes det att det varit ett bra innehåll under dagen och att kollegiet verkade mer än nöjt och lite lagom trötta. Och mest nöjda var kanske medlemmarna i lag 1 eftersom de vann tävlingen med de olika aktiviteterna. I skrivande stund är det oklart vart Agatha hamnar.

16 augusti 2018