Orientering för årskurs 8 vid Pattons hage

(2019-09-30)

Höst innebär orientering, lika säkert som att solen går upp i öster!

190926_orientering_8På Gottsundaskolan orienterar årskurserna i olika delar av närområdet, åttorna brukar enligt traditionen vara i Norbyskogen och utgå från Pattons hage. Det vinnande konceptet följde vi även detta år. Första start var 8.30, men redan innan åtta var lärarna på plats för att förbereda basstationen, där start och mål var.

Sofia hade organiserat och förberett på ett så smart sätt så att inget kunde gå fel! Vilken lärare som skulle göra vad var förutbestämt, och det hela liknade ett väloljat maskineri när organisationen satte igång.

Norbyskogen är ganska tacksam att orientera i, med ett tydligt elljusspår utsatt på kartan, och en större ridväg därtill, samtidigt som ytterområdena är avgränsade på tydliga sätt. När eleverna väl satte igång så gick det undan! De fick välja om de ville satsa på A-, C- eller E-nivå, och det stora flertalet lyckades riktigt bra, vilken nivå de än valde! Dessutom hade vi vädret med oss, vilket var ett stort plus.

Det största plusset måste vi dock dela ut till eleverna! Närvaron var mycket hög, och det var positiva tongångar och god inställning överlag. Kul tycker vi lärare, som redan nu ser fram emot orienteringen nästa år!

/lärarna i ae 8

30 september 2019