Skol-SM i fotboll - så här gick det

(2019-10-17)

I onsdags spelade både tjejer och killar första omgången av skol-SM i Gävle och det gick väl inte riktigt som vi hade hoppats.

Gottsunda-PRO Olympia Gävle 1-1 där vi vann straffarna, som slås i fall vi skulle hamna på lika poäng och målskillnad. Vi började matchen bra och hade kontroll på händelserna ända fram tills vi åkte på en kontring och mål i baken. Efter det blev det stressat och virrigt och vi kom inte  upp i någon nivå alls. Vi hade riktigt svårt mot ett lag som backade hem och i princip sparkade bort bollen så långt de kunde varje gång. Till slut fick vi hål på dom och kunde greja oavgjort. Nivån på spelet var inte speciellt bra, vilket vi av erfarenhet av de här matcherna är ganska vana vid. Många spelar på ovana platser (vilket man borde klara bättre) och det känns som nerverna sitter utanpå tröjorna. Hur som helst samlade vi ihop oss och lyckades vinna straffarna sen Adam Mekrami slagit in den avgörande. Gustav Sveijer i målet tog två av straffarna och hade stor del i att vi vann straffarna.

I killarnas andra match var förutsättningarna solklara. I och med att Gävle slog Hortlax från Piteå med 3-0 var vi tvungna att slå Hortlax med samma siffror eller mer. Vi tog ledningen på straff genom Adam Mekrami och det såg bra ut. Tyvärr åkte vi på ett snöpligt baklängesmål och genast infann sig stressen igen och spelet blev slarvigt och hafsigt. Under senare delen av halvleken lyckades vi få in både tvåan och trean och med ca 5-6 minuter kvar blev det givetvis jakt på ett mål till. Den jakten underlättades av att Hortlax fick sin målvakt utvisad och fick ställa en utespelare i mål. Vi skapade mycket och det var nästan ofattbart att vi inte fick in bollen i mål då det i de två sista minuterna radades upp klara chanser, men bollen ville inte in. Snöpligt att det inte lyckades, men vi har bara oss själva att skylla på. Som helhet underpresterade killarna i båda matcherna för det är inget snack om saken, båda de här matcherna skulle vi ha vunnit utan större problem.

Tjejernas första match var mot PRO Olympia från Gävle och det visade sig att de hade ett par riktigt bra spelare som blev helt avgörande för utgången. Via två höga långskott tog de snabbt en 2-0 ledning och våra tjejer kom inte alls upp i normal standard. De utökade också ledningen i andra till 3-0 innan Julia Kvist lyckades trycka in en reducering. Som helhet får man väl säga att det var ett rättvist resultat.

Andra matchen mot Hortlax var betydlig bättre från våran sida, men det hjälpte inte då Hortlax visade sig vara ett bra och samspelt lag där merparten av spelarna kom från Piteå F17 lag. De hade många bra och löpstarka spelare som tryckte tillbaka oss rejält, men tjejerna stod emot bra och spelade mycket bättre än i första matchen utan att direkt komma till några målchanser. Det hela slutade 2-0 till Hortlax och därmed var tjejerna utslagna. Det som slog en rejält i den här matchen var hur löpstarka och fysiska Piteå-spelarna var och det var imponerande att se. Känslan är att de har förutsättningar att gå långt i den här turneringen.

Sammanfattningsvis kan vi väl säga att det finns en del att jobba med för oss och klubbarna både på pojk- och flicksidan. Alla ska dock ha stort beröm för sitt uppträdande och hur de skötte sig under dagen. Tråkigt för Ida Lindfors som råkade ut för en fotskada i den första matchen och fick föras till sjukhus för kontroll. Som tur var ingen skelettskada i foten utan en rejäl stukning. Vill också rikta ett stort tack till Emilia, Julia, Jacob och Henkan som ställde upp och fixade allt runt omkring.

Vi kommer igen, var så säkra. Nästa år är det dags för 05-orna och nuvarande åttor att försvara Gottsundas färger.

/Ola

(Bilder och filmklipp finns på våra "sociala medier".)

17 oktober 2019