Vänskola i Kina

Vänskola i Kina(2014-11-07)

Nu ser vi fram emot några alldeles vanliga arbetsveckor i  skolan. Vi märker att eleverna hämtat energi under höstlovet och jag såg hårt  arbetande elever och lärare när jag besökte lektioner igår. Känner mig glad och stolt över arbetet i klassrummen.

Under höstlovet var jag och Treklangens rektor Marie-Louise i Kina. Vi besökte en skola i Qingdao, Shandongprovinsen. Det var mycket intressant och spännande på alla sätt och vis. De hade 50-60 elever i klasserna och 4000 elever totalt på  skolan. Pedagogiken anpassas till de stora klasserna och skilde sig en del från vår. På rasterna gick eleverna ut på led och det var förutbestämt vad alla elever skulle göra på rasten. T ex skulle alla elever i åk 3 hoppa hopprep och eleverna i åk 5 spelade basketboll.

Varje måndagmorgon hissas flaggan och man visar respekt och vördnad för flaggan och sitt land. Vid ett sådant tillfälle, alla 4000 eleverna samlade i raka led, höll deras rektor Ms Qiao ett tal och även jag. Talen  handlade om att Gottsundaskolan och Jimo Dexin Primary School skulle bli vänskolor. Vi ska besöka varandra för att bli vänner och för att lära oss av varandra så att båda skolorna utvecklas pedagogiskt. Vi skrev kontrakt och allt var mycket högtidligt.

Vänskola i KinaJag och Marie-Louise hade fantastiska dagar i Kina och blev oerhört väl mottagna överallt. I maj kommer en grupp från vår kinesiska vänskola att besöka oss här i Uppsala. Det ska bli riktigt roligt att visa dem vår skola och Uppsala.

På Gottsundaskolan planerar vi att erbjuda eleverna att läsa kinesiska som B-språk eller som elevens val nästa läsår, om intresse finns.

Till sist vill jag  önska er alla en trevlig helg!
Elisabeth Viksten Eriksson

23 april 2015