Antimobbningsteamet

Antimobbningsteamet (AMT) är skolans operativa trygghetsteam mot upprepade kränkningar (mobbning). AMT har en nollvision gentemot mobbning och kränkningar vars syfte är att alla elever ska känna sig trygga på Gottsundaskolan. AMT använder DF-RESPONS som dokumentation- och utredningsverktyg i kränkningsärenden. Skollagen innehåller bestämmelser som syftar till att motverka kränkande behandling av barn och elever. Det finns krav på att man inom skola och förskola ska anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling. I DF-RESPONS finns en lösning som systematiserar och kvalitetssäkrar processen och underlättar arbetet för personalen i verksamheten.

Ärendegång:

•Varje personal är ålagda att göra en kränkningsanmälan i DF-RESPONS när de upptäcker att en eller flera kränkningar ägt rum. Berörd mentor ansvarar därefter att informera vårdnadshavarna till de inblandande eleverna att en kränkningsanmälan är gjord, oavsett kränkningens karaktär.

•AMT har tillgång till samtliga kränkningsanmälningar i DF-RESPONS och ansvarar för att tillsätta ansvariga utredare i alla kränkningsärenden. Det är viktigt i ett tidigt skede att skilja på upprepade kräkningar och konflikt. Vid konflikter tillsätts mentor som ansvarig utredare i ärendet och vid upprepade kränkningar tillsätts en eller flera trygghetsvärdar från AMT som ansvariga utredare.

•AMT informerar mentor om vilka ärenden som kommer hanteras av AMT. Därefter kontaktar mentor berörda vårdnadshavare. Om vårdnadshavarna vill ha ytterligare information hänvisas dom till kurator Emma Fahlström.

•AMT pratar med de involverade eleverna där det understryks att mobbning är ett beteende som inte accepteras på Gottsundaskolan. Vi uppmanar de som mobbar att komma med förslag på hur mobbningen ska upphöra. Skolan kräver naturligtvis ett omedelbart upphörande. AMT har uppföljningssamtal med de involverade eleverna så länge det anses nödvändigt.

•AMT ansvarar för att återkoppla och informera mentor om det fortsatta arbetet. Mentorn skall hjälpa till med uppföljningen genom att noga iaktta vad som händer mellan berörda elever. När ett ärende är avslutat hos AMT informeras mentor om detta som i sin tur informerar vårdnadshavare.

Vi som är med i Antimobbningsteamet är:

Anton Fors

Idrott och hälsa