Systematiska trygghetsteamet

I Systematiska trygghetsteamet arbetar vi förebyggande, systematiskt och organisatoriskt med trygghetsfrågor. Målet är att skapa ett trygghetsarbete som genomsyrar hela skolans verksamhet. I detta arbete kommer vi utgå från de trygghetsenkäter vi genomför årligen, samt utgå från statistik från DF-RESPONS för att tydligt identifiera vilka behov och riskområden som finns på skolan.

En viktig del i skolans trygghetsarbete är att främja elevernas delaktighet. Teamet kommer därav att inkludera skolans elevråd i planeringen och genomförandet av olika trygghetsskapande insatser.

I arbetet med trygghetsfrågor och förebyggande insatser/åtgärder kommer PDK-planen (Planen mot diskriminering och kränkande behandling) att vara teamets dokumentationsverktyg. Alla förskolor, skolor och annan pedagogisk verksamhet ska dokumentera sitt arbete mot diskriminering och kränkande behandling. Dokumentationen ska beskriva enhetens främjande, förebyggande och åtgärdande arbete. PDK-planen kombinerar både diskrimineringslagens och skollagens krav gällande plan och dokumentation.

Vi som är med i Systematiska trygghetsteamt är:

Alexander Garcia Stålnacke

Bitr. Rektor