MODE & DESIGN

GodistofflorMode och designprofilen vänder sig till elever som är intresserade av mode och design och vill utveckla sin kreativitet och förverkliga sina idéer. Vi arbetar främst med inriktning mot att designa kläder och att hitta sitt eget personliga uttryck enskilt och i samarbete med andra.

Mål:
Eleverna ska

• Utveckla idéer efter inspirationskällor
  • Överväga lösningar
  • Framställa föremål
  • Utforska och experimentera med olika material
  • Ta sig an utmaningar på ett kreativt sätt.

Arbetssätt:

Arbetet kommer att utgå från idéskisser som eleverna sedan ska förverkliga. Vi kommer att arbeta både enskilt och i grupp. För att få inspiration gör vi bland annat studiebesök. Eleverna blir delaktiga i kursens innehåll genom att bidra med idéer och förväntningar. Det har bland annat resulterat i ett halloweentema där vi sydde halloweendräkter och ett tema där vi utgått från elevproducerade klippdockor där eleverna sedan sytt upp dockornas kläder.

Halloweentema

Eleverna får arbeta med:

• Modeteckning
  • Inspirationskällor
  • Klädsömnad
  • Olika textila tekniker som tryck, applikation, färgning och broderi
  • Enkel mönsterkonstruktion
  • Idé till färdig produkt

Alla elever kan söka, inga förkunskaper krävs. Eftersom vi arbetar i teman kan alla utgå från sin egen kunskapsnivå.

Soile Bull

e-post