SCIENCE
”Undervisningen i naturvetenskapliga ämnen ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om naturvetenskapliga sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att undersöka omvärlden.” LGR 11
Syfte
Genom undervisningen i scienceprofilen ges eleverna förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- Använda kunskaper i naturvetenskap för att granska information, kommunicera och ta ställning.
- Genomföra systematiska naturvetenskapliga undersökningar.
- Använda naturvetenskapliga begrepp, modeller och teorier.
- Identifiera problem och behov och utarbeta förslag på lösningar.
Mål
Målet med scienceprofilen är att varje elev:
- kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga och tekniska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällsliv och vardagsliv.
- kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt.
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
- har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling.
- Succesivt utövar ett allt större inflytande över sin utbildning och sitt arbetssätt.
Arbetssätt
Inom scienceprofilen ges eleverna tillfälle att fördjupa sina kunskaper i de naturvetenskapliga ämnena och teknik. Arbetsområdena är kopplade till det Centrala Innehållet för dessa ämnen. Eleverna arbetar med olika ämnesöverskridande projekt som de själva är med och planerar. Genom detta arbetssätt ges eleverna möjlighet att bygga upp sina kunskaper så att de i årskurs nio själva kan planera och genomföra sina projekt med stöd av läraren. Undervisningen begränsas inte till skolans lokaler utan bedrivs också i naturen och i kontakt med universitetet, näringslivet och olika föreningar.