Arbetsenhet 7

Lärarna i ae 7

Orienteringsdagen 26 september

180926_orientering_7(2018-10-04)

Trots regnväder genomfördes årets orienteringsdag med gott humör och kämpavilja hos både elever och lärare. I bildspelet kan du se en del av de medverkande på plats i Gottsundagipen där 7:ornas banor var lagda.

Besök vid valstugorna

180905_valstugor_7(2018-09-07)

Under veckorna som gått har vi varit på besök vid valstugorna med flera olika klasser och vid några tillfällen har kameran varit med. Eleverna i årskurs 7 har alla haft samma frågemall och varje grupp har haft ett av riksdagspartierna som utgångsparti i sina frågerundor. Den inledande frågeställningen vi gett till eleverna att ställa till sitt parti har varit att be dem rangordna sina respektive partiers viktigaste frågor både på riksdagsnivå och på kommunal nivå. Därefter har varje grupp fått ett ämne att fråga så många partier de hinner och de ämnena har varit skolan, vården, miljön, invandringspolitik, skatter, sysselsättning – arbetslöshet samt riks- respektive lokalpolitiska frågor.

Alla partirepresentanter på plats har bemött barnens frågor med stort allvar trots en ganska diger folksamling av presumtiva röstare runt omkring. De har förklarat sina ståndspunkter utifrån partipolitiken och vad jag kan se av barnens nedskrivna svar i skrivböckerna så har de bemödat sig om att vara tydliga i sina svarstal. Det har hela tiden varit en god stämning och även en god och hövlig ködiplomati kring de olika partiernas valstugor så alla har kommit fram och fått svar. Bland de som diskuterade med barnen finns bland annat Mattias Ekberg (Mp), Lisen Burmeister (Sd) och Isak Lundberg (M) som alla gett sitt medgivande till att vara med, med namn och bild. Övriga på bild är också tillfrågade och har gett sitt gillande.

20 augusti 2018: Alla i årskurs 7 samlade på terminens första dag inför ett nytt läsår.

180820_skolstart_7

Karuselldag för blivande årskurs 7!

180522_karusell_nya7or(2018-05-23)

Solen sken och humöret var på topp när vi på tisdagens karuselldag välkomnade drygt 20 nya elever till blivande årskurs 7!

Vi hälsade på dessa nya elever, tillsammans med våra ”veteraner” i årskurs 6, under en samling i matsalen. Biträdande rektor Jonas hälsade välkommen, och vi lärare presenterade oss. Därefter berättade vi lite om karuselldagens innehåll, och delade in eleverna i fem olika grupper som skulle få lära känna varandra lite närmare, och som tävlade ihop under uppsluppna former på skolans konstgräsplan.

På konstgräsplanen lekte vi japansk frågesport, även känd som ”megafonleken”. Vi lärare påstådde vissa saker, och det var upp till varje elev om hen trodde att påståendet var sant eller falskt. Efter ett dussintal påståenden var det bara 16 elever kvar. En av dessa – Einar – gick ensam och ställde sig på ”falskt”-sidan, och minsann: han hade rätt! Modigt och vinstgivande.

Därefter genomfördes en klädstafett och en dragkamp. I dragkampen blev det raffinerat. Alla lagen mötte varandra, och det slumpade sig så att två obesegrade lag möttes i den allra sista ”dragningen”. Efter en jämn och hård batalj kunde till slut lag 3 dra åt sig segern!

Dagen (förmiddagen) avslutades med att vi samlades i klassrummen i de grupper som samarbetat på konstgräsplanen. Där delades det ut piggelin-glassar, och eleverna fick presentera sig själva och få lite ansikten på varandra. Detta tror vi kommer att underlätta både för gamla och nya elever när skolan slår upp portarna i augusti igen!

/lärarna i ae 6, blivande ae 7

Andra sidor under: Arbetsenhet 7