Arbetsenhet 6 2017-2018

   Lärarna i arbetsenhet 6 läsåret 2017-2018


Karuselldag för blivande årskurs 7!

180522_karusell_nya7or(2018-05-23)

Solen sken och humöret var på topp när vi på tisdagens karuselldag välkomnade drygt 20 nya elever till blivande årskurs 7!

Vi hälsade på dessa nya elever, tillsammans med våra ”veteraner” i årskurs 6, under en samling i matsalen. Biträdande rektor Jonas hälsade välkommen, och vi lärare presenterade oss. Därefter berättade vi lite om karuselldagens innehåll, och delade in eleverna i fem olika grupper som skulle få lära känna varandra lite närmare, och som tävlade ihop under uppsluppna former på skolans konstgräsplan.

På konstgräsplanen lekte vi japansk frågesport, även känd som ”megafonleken”. Vi lärare påstådde vissa saker, och det var upp till varje elev om hen trodde att påståendet var sant eller falskt. Efter ett dussintal påståenden var det bara 16 elever kvar. En av dessa – Einar – gick ensam och ställde sig på ”falskt”-sidan, och minsann: han hade rätt! Modigt och vinstgivande.

Därefter genomfördes en klädstafett och en dragkamp. I dragkampen blev det raffinerat. Alla lagen mötte varandra, och det slumpade sig så att två obesegrade lag möttes i den allra sista ”dragningen”. Efter en jämn och hård batalj kunde till slut lag 3 dra åt sig segern!

Dagen (förmiddagen) avslutades med att vi samlades i klassrummen i de grupper som samarbetat på konstgräsplanen. Där delades det ut piggelin-glassar, och eleverna fick presentera sig själva och få lite ansikten på varandra. Detta tror vi kommer att underlätta både för gamla och nya elever när skolan slår upp portarna i augusti igen!

/lärarna i ae 6, blivande ae 7


Matteprojekt i 6A - husbygge och geometri i naturen

180508_matte_6(2018-05-08)

Eleverna i 6A har byggt hus av kartong på matematiklektionerna. De har byggt huset i skala och har dessutom räknat area och omkrets på huset.

När väl våren kom hade Nevenka och Tania tillsammans med eleverna i 6A en utelektion i matematik . Eleverna fick bygga olika geometriska former av naturmaterial. De skulle  dessutom beräkna area och omkrets.

 

/Tania och Nevenka


Årskurs 6 i Sunnerstabacken

180215_friluftsdag_6(2018-02-16)

Årets vinterfriluftsdag tillbringade årskurs 6 i Sunnerstabacken. Ganska länge var det osäkert om snön skulle bli kvar, då blidväder var utannonserat, men det var tillräckligt kallt för att friluftsdagens planerade aktivitet skulle kunna genomföras: pulkaåkning!

Vi samlades på skolan, alla elever och enhetens personal. Sen traskade vi iväg mot den fantastiska Sunnerstabacken! Eleverna fick guida oss, och en mer snirklig kringelkrokväg har vi nog aldrig gått på någon utflykt tidigare! Det var hur som helst kul att se lite nya vyer på vägen dit.

Väl på plats var det ”fri lek”, och de flesta åkte på olika sätt nerför backar av olika svårighetsgrader. En fotboll hade letat sig med också, vilken ett gäng av eleverna roade sig kungligt med.

Sunnerstabacken är tätt förknippad med korvgrillning, och då vi inte kunde hitta någon vettig anledning att frångå den traditionen så grillade vi såklart. Vi hade tur som hade snälla ”grannar” bredvid oss: de bjöd på ett gäng hamburgare med tillhörande hamburgerbröd. Tack sa vi till denna generositet!

Temperaturen höll sig runt nollan, det blåste inte, det var ingen nederbörd, och t.o.m. så tittade solen fram med jämna mellanrum! Hade vi fått göra en beställning av väder så hade den inte kunnat bli bättre än det väder som nu var – lyckat helt enkelt!

Det blev en trevlig dag, utan brutna ben och sura miner. Hit återkommer vi gärna fler gånger!

/lärarna i ae 6


Årskurs 6 besöker Alborgen

180117_alborgen_6(2018-01-19)

Sedan ett par månader var besöket på Alborgen inbokat, onsdag den 17 januari. När dagen närmade sig blev det allt tydligare att Kung Bore och hans snömolnsarmé kommit förbi Uppland på den ständiga väderresan, där han valde att slå läger… Nåväl, då vår resa skulle ske på stora och vältrafikerade vägar, och med skickliga busschaufförer bakom rattarna, så blev det inget problem, utan snarare en fin inramning på vår gemensamma tur.

Väl framme vid Alborgen spelades det intressanta scenariot ”informera 90 elever i stort sett samtidigt” upp, men även detta gick bra.

För den som inte varit vid Alborgen så är det ett före detta sjukhem som 1995 gjordes om till ett äventyrshus i bästa ”fångarna på fortet”-anda. Det finns 16 så kallade äventyr, där varje äventyr innehåller flera rum. Klarar man ett rum så kommer man till nästa, och klarar man alla rum på äventyret så får man en poängbonus. Totalt finns 45 rum att klara, och man kan när som helst kolla hur man ligger till mot de andra grupperna i en monitor på den andra av tre våningar.

Totalt var det 18 grupper från Gottsundaskolans årskurs 6 som var igång samtidigt! Grupperna bestod av i de flesta fall fem, men ibland fyra elever, och de var blandade så att det fanns elever från alla klasser i varje grupp.

Mitt på dagen tog vi en lunchpaus, då personalen bjöd på tacos.

Efter avslutad dag konstaterade vi att Alborgen är ett häftigt ställe, även om vissa celler var större utmaningar än andra. Det hela blev en trevlig gemensam erfarenhet, som säkerligen kommer att finnas kvar i elevernas minne ett bra tag!

(Vi brukar vara duktiga på att ta bilder när vi är ute på äventyr, men det var svårt den här gången eftersom om man följde in en grupp på ett äventyr så var man tvungen att följa med dem genom hela äventyret, och på sätt riskera gruppens framgång…)

/ae 6


171213_julbrev_6Nu är det (snart) jul igen!

(2017-12-13)

Nu återstår det inte mycket av höstterminen i årskurs 6. Klicka på bilden för att få se vad vi gör den sista skolveckan.


Besök på Bror Hjorts hus

171212_bror_hjort_6

(2017-12-13)

På tisdagen var vi med bild- och formprofilen till Bror Hjorts hus, där vi gick på utställning och gjorde reliefer.

/Bild- och formlärarna

 


Danslektion på GD&T

171121_dans_6(2017-11-21)

Eleverna i årskurs 6 är på Gottsunda Dans & Teater där de under ledning av dramapedagogen Karen Monie och danspedagogen Sofia Gabrielsson får träna och spela upp scener ur Monica Zaks bok ”Alex Dogboy”. Detta är andra året som detta samarbete mellan GD&T och Gottsundaskolans svenskundervisning i årskurs 6 ges och eleverna får göra olika korta nedslag i den starka berättelsen om gatubarnen i Honduras.

/Johnny


En analys av boken Alex Dogboy

171116_alex_dogboy_6(2017-11-16)

I årskurs 6 så läser alla elever boken Alex Dogboy av Monica Zak. Den handlar om en ung pojke, som ganska tidigt blir föräldralös. Han heter Alex, men kallas för Dogboy. Han växer upp i Honduras, på huvudstaden Tegucigalpas gator.

Efter att ha läst klart hela boken och arbetat med den på olika sätt, så kom vi fram till ett analysmoment. Eleverna fick först förbereda nio stycken frågor individuellt, och sedan diskutera i grupp (på bilderna sitter eleverna i 6A och diskuterar med varandra). Slutligen diskuterade vi elevernas slutsatser tillsammans i helklass.

Exempel på frågor är: Vilken var den mest spännande delen av boken? Jämför ditt eget liv med någon karaktär i boken! Har du själv haft ett husdjur som du tyckt mycket om? Om inte, skulle du vilja ha ett? Hur tror du att det går för Alex Dogboy? Vad tycker du att bokens budskap är? Och så vidare.

Det var engagemang och energi i diskussionerna, och många intressanta tankar som lyftes!

/Ragnar


Kemilaboration i 6:an

171109_kemi_6(2017-11-10)

Eleverna i klass 6A har laboration i kemi. De fick en blandning av sand och salt och uppgiften var att ta fram rent salt. Klicka på bilden för att se hur de bar sig åt.

/Tania


Godisinspirerat pennfodral

171025_sltx_6c(2017-10-25)

I textilslöjd i årskurs 6 är just nu arbetsområdet att sy en necessär eller ett pennfodral som dekoreras med inspiration av GODIS. Här är några bilder från när 6C arbetar med detta.

/Soile


Eleverna i 6:an orienterar i Alnäs

(2017-09-28)

170928_orientering_6Under torsdagen avverkades en massiv orienteringsdag för hela skolan. De olika årskurserna var på olika ställen och just årskurs 6 var i Alnäs och orienterade på den Blå banan i ett mindre skogsparti. Vi promenerade tillsammans till Alnäs från skolan och väl framme berättade idrottsläraren Mina om vad som gällde för att ta sig runt banan för att sedan starta eleverna parvis med någon minuts mellanrum.

Solen tittade fram lite då och då och förgyllde de skira löv som ändå fortfarande sitter kvar på lövträden och på ett ställe fanns fortfarande en grabbnäve blåbär att plocka. På stigar, grusgångar och i lummiga skogsslänter orienterade sedan elever från de fyra klasserna i årskurs 6 och letade efter de tio kontrollerna. En del löpte på i full fart medan andra tog det lite lugnare och mera njöt av den sena septembersolen. Snabbast av alla orienterade Teo Bovin och Fredrik Edsjö från 6C, de sprang in på 19 minuter.

Starkt jobbat alla ni som deltog både bland personal och elever och tack till Pelle och Yilmaz för att ni körde ut de goda mackorna!

/lärarna i ae 6


Årskurs 6 sjukampar i Ultuna!

(2017-08-23)7-kamp med åk 6 i Ultuna

På läsårets tredje skoldag bröts all ordinarie skolverksamhet för att eleverna i de olika årskurserna skulle få chansen att umgås och lära känna varandra på ett annat sätt och på en annan plats än skolans klassrum. För årskurs 6 del så innebar det att vi promenerade iväg till det fina området nere i Ultuna utefter Fyrisån.

Promenaden dit tog en knapp halvtimme, och väl på plats delade vi in eleverna i grupper med åtta i varje. Sedan fick de gå runt till sex olika stationer och utföra uppdrag som var olika till sina karaktärer, men som krävde olika färdigheter och framförallt samarbete. På en station var det jämfotahopp med tyngder, i stafettform. På en annan skulle de bygga så höga kaplatorn som möjligt. På en tredje skulle de bilda så många ord som möjligt av bokstäverna i ordet ”grävmaskinsförare”. Och så vidare.

På lunchen passade eleverna på att spela fotboll – det var väl runt 25 personer i varje lag!

Efter att de sex stationerna var avverkade för alla grupper så återstod det sjunde momentet: dragkamp! Det var en spännande tävling, som till slut vanns av ett lag från fbk-klassen. Även dragkampen ingick i sjukampen.

Om vi får summera dagen så kan vi konstatera att vi hade tur med vädret. I stort sett alla elever var på plats, och det var härligt att se deras entusiasm och samarbetsvilja. Efter att ha promenerat tillbaka så kände vi oss nog rätt trötta allihop, men dagen blev minnesvärd och vår gissning är att eleverna är nöjda med innehållet i den och gemenskapen vi fick uppleva tillsammans!

/lärarna i ae 6

Uppdaterad:

Andra sidor under: Arbetsenhet 6 2017-2018