Arbetsenhet 9 2015-2016

Lärarna i arbetsenhet 9 läsåret 2015-2016

Årskurs 9 fördjupar sig i konstnärer

Konstnärer på bilden(2016-03-10)

På bilden i årskurs 9 fördjupar eleverna sig just nu i olika konststilar. Många har valt att jobba med William Turner, där får eleverna inspireras av en målning av honom och sedan måla med akrylfärg på kartong. Några har valt att måla i barockstil och då målas det med oljepastellkrita på växtpapper.

Kladdigt blir det men många fina konstverk växer fram. Konstverken kommer sedan att kunna skådas vid expeditionens utställningsvägg.

/ Bildlärare Julia

Fler 9:or bygger ägglandareÄgglandare i 9:an

(2015-12-15)

Nu har de 9:or som läste biologi och kemi den första halvan av höstterminen också byggt ägglandare på tekniklektionerna. Om du undrar vad det är kan du se mer om det nedan.

Här hittar du bilder från de senaste konstruktionerna, framgången för äggen varierar även här...

/tekniklärarna

Åk 9 bygger ägglandare i tekniken

(2015-10-09)Ägglandare i 9:an

Under några höstveckor har vi ägnat teknikundervisningen åt att bygga ägglandare. Eleverna har fått i uppgift att konstruera en anordning som gör att ett ägg klarar ett fall på 2,5 m ner i stengolvet. De fick en mycket begränsad budget och kunde med den som grund köpa ballonger, plastpåsar, grillpinnar, sugrör, häftmassa och en del andra enkla materiel.

Fantasin hos eleverna har flödat, resultaten har förstås varierat. Ett krossat ägg har gett idéer på hur man kan vidareutveckla sin ägglandare.

Nu kvarstår redovisning i form av dokumentation av de olika idéerna och hur de utvecklat dessa under arbetet.

/tekniklärarna

Friluftsvandring med 9B och 9CFriluftsvandring åk9

(2015-10-08)

Idag (7 oktobter) var 9B och 9C ute i skogen för att uppleva ett fantastiskt friluftsliv tillsammans. Efter en ca 5 km lång vandring nådde alla grupper till slut Dalkarskärret. Väl på plats fick varje grupp bygga en lägerplats med vindskydd. Eleverna fick även göra upp en eld för att sedan laga sin lunch över denna. Det var många glada miner och mycket skratt. Vi är alla väldigt nöjda och glada över elevernas positiva inställning till att vistas i skog och mark!

/idrottslärarna

Årskurs 9 besöker AlnäsÅk 9 på Alnäs

(2015-08-21)

En trevlig dag med roliga aktiviteter, sol, bad och glada elever. En skön start på terminen!

Första skolveckanstartinfo_9

(2015-08-18)

Här finns information om vad som händer i början av höstterminen i 9:an, klicka på bilden.

Skolstartskolstart 9

(2015-08-13)

Välkommen till höstterminen i årskurs 9!

Klicka på bilden för lite mer information inför skolstarten.

Andra sidor under: Arbetsenhet 9 2015-2016