Arbetsenhet 8 2017-2018
Lärarna i arbetsenhet 8 läsåret 2017-2018
Lärarna i arbetsenhet 8 läsåret 2017-2018
Mer uteidrott med 8A och 8B
Idag tog vi återigen vara på det fina vädret genom att ha idrott ute med klass 8A och 8B. Eleverna fick köra två olika varianter på rugby.
Den första varianten gick ut på att ha västar på sig som hade kardborreband. Man fick bara fånga bollen genom att få den att fastna på kardborrebandet. Att fånga den med händerna var förbjudet, då fick motståndarlaget bollen.
I den andra fick eleverna använda en rugbyboll och gula och röda band vilka användes istället för tacklingar. Drog man bort bandet på en spelare så fick man bollen.
/Idrottslärarna Alexander och Cristian
Årskurs 8 besöker Yrkes-SM
Torsdag den 26 april åkte årskurs 8 till Yrkes-SM där olika yrkesutbildningar visade upp sig och tävlade inom sina olika utbildningar.
En bra eftermiddag som gav våra elever en inblick i vad man kan välja för olika program i gymnasiet.
/Angela, Khalid och lärarna i 8:an
PRAO årskurs 8
På bilderna ser ni elever från årskurs 8 som genomfört sin praktik förra veckan. Praons syfte är att ge eleverna värdefulla erfarenheter inför kommande studie- och yrkesval. Jag vill passa på att tacka alla arbetsplatser som tagit emot våra elever, ni gör en fantastisk insats som visar upp arbetslivet för framtidens arbetskraft!
/Khalid
Mat med hållbar utveckling
Årskurs 8 arbetar med att välja livsmedel och metoder utifrån hållbar utveckling - vilka livsmedel är i säsong och hur stor portion ska jag tillaga för att inte få matsvinn - är några av frågorna som står i fokus. Många tilltalande och hållbara måltider blev det!
/hkk-lärarna
En dag på isen i Hammarskog
Tisdag den 6 februari ägnade vi en hel dag med klass 8A och 8B ute i Hammarskog. Vi hade tur med vädret, solen kom stundtals fram och värmde oss.
Dagen började med en timmes föreläsning om hur man ska bete sig när man beger sig ut på is på sjöar och vi fick lära oss vilken utrustning man ska ha med sig samt hur man använder den. Därefter tog vi en halvtimmes promenad till sjön där vi fick prova på curling, pimpelfiske, isdubbs-race och ”familjeskidor”.
Vi grillade korv och när vi var mätta och belåtna var det två modiga killar som tog tillfället i akt och avslutade dagen med att prova på att hoppa i isvaken som personalen i Hammarskog hade gjort iordning.
Det blev en lyckad och trevlig utevistelse.
/idrottslärarna & klassföreståndarna
Lucia 2017
Traditionsenligt står årskurs 8 för Gottsundaskolans luciafirande. På morgonen gjordes två framträdanden i Gottsunda kyrka för de andra eleverna i skolan.
Vid lunchtid passerade det långa Luciatåget också genom Gottsunda centrum och spred där julstämning med de välkända luciasångerna.
(2017-10-09)
På hem- och konsumentkunskapen får eleverna ibland välja själva vad de vill laga, utifrån vad köket kan erbjuda för råvaror. Denna gång var utmaningen att laga en fullvärdig måltid där matcirkeln, tallriksmodellen och minimerat matsvinn var i fokus. Det blev bl. a. potatis i ugn, tagliatelle, färsbiffar, köttbullar, quornbiffar och vitkålssallad. Uppgiften verkade falla eleverna väl i smaken och det blev ett lyckat resultat!
/Cissi
Karusell i årskurs 8
(2017-10-06)
Nej, eleverna i 8B fick inte sticka iväg till nöjesfältetet på SO-lektionen. Däremot fick de pröva på något som kallas ”karusellen”. Kortfattat handlar karusellen om att elever i grupper får ta ställning till olika frågor. Syftet kan vara att undersöka elevernas förkunskaper, att diagnostisera vad de lärt sig inom ett arbetsområde, eller att de helt enkelt ska dela med sig av sina kunskaper till varandra. Det är väl egentligen fantasin som begränsar vad man kan använda karusellen till! Att upplägget fått namnet karusellen beror på att papperen med frågeställningar ligger kvar på sina platser, medan eleverna efter att de är klara med en fråga reser sig upp och fortsätter till nästa lapp. Tanken med att eleverna ska röra sig istället för att lapparna skickas runt är att denna korta promenad ska tillföra energi. Varje grupp får en penna att skriva sina svar med på papperen, och varje grupps penna har en egen unik färg, så att man kan se vilken grupp som skrivit vad. Efter att grupperna har gått runt till alla lappar, diskuterat kring frågorna, och skrivit sina svar, så är det en fördel om man som lärare kan ta kort på papperen och visa upp dem för klassen med hjälp av projektor och vit duk. Då kan alla få se vad som skrivits, och så kan man be grupperna utveckla sådant som är otydligt eller ofullständigt. Det finns då också möjlighet att diskutera kring olika gruppers svar om de är motsägelsefulla, och fundera över varför man kommit fram till olika slutsatser.
Det eleverna i 8B arbetade med under den här lektionen var den industriella revolutionen. Frågeställningarna handlade om vad den industriella revolutionen var och vad som egentligen var mest revolutionerande med det gamla jordbrukssamhället; vilka orsakerna var, och om det möjligen var så att någon av dem var mindre viktig än de andra; vilka uppfinningar som kom till under den industriella revolutionen, och vilken som var den viktigaste; samt vilka konsekvenser som följde på den industriella revolutionen – stora som små.
/Ragnar
Uppdaterad: