Björn Kindlund

Björn Kindlund ansvarar för fotbollsprofilen och är fotbollstränare. Här berättar Björn om hur det är att jobba på Gottsundaskolan.

Björn Kindlund

Gör fotbollen rolig för alla

Här möts elever som brinner för fotbollen. Vi fokuserar på teknikträning och arbetar med att utveckla varje individ. Flera av våra tidigare elever har spelat och spelar i både allsvenskan och landslaget.

Alla blir inte elitspelare men vårt mål är att alla ska tycka att fotboll är kul och att de fortsätter med fysisk aktivitet livet ut.

Elever från hela Uppsala

Tjejer och killar tränar tillsammans här. Vår fotbollsprofil är populär och elever från hela Uppsala söker sig hit. Vi har fin sammanhållning på skolan och jag har en bra dialog med lärarna.

Fotbollen är viktig men de vanliga skolämnena är ännu viktigare. Därför får eleverna ibland hoppa över träningen för att gå på extraundervisning när det är prov på gång.

Tränar utomhus året om

Mitt favoritställe på skolan är plastgräsplanen. Den är utomhus och där kör vi året om, i vått och torrt. Ibland får vi tränare starta dagen med att skotta planen. Men det är inte många träningar vi har ställt in under de 14 år som jag har ansvarat för fotbollsprofilen.

Hittar det bästa i varje elev

En av höjdpunkterna med arbetet är att följa elevernas utveckling. Det är fantastiskt. Alla får inte motsvarande teknikträning i sina klubblag så när de börjar här blir många jättebra fort. Vi tränare hjälper till att hitta det bästa i varje elev och det ökar deras självförtroende.

En annan höjdpunkt är matcherna. Vi spelar sällan match men när vi gör det blir eleverna superglada. De tycker det är så grymt kul.

Daro

Elev, årskurs 8

"Lärarna är engagerade och vill att du ska lyckas."

Läs intervjun med Daro

Meja

Elev, årskurs 8

"Vi har så fin gemenskap här på skolan."

Läs intervjun med Meja

Cecilia Sundgren

Lärare

"Här kan man vara hur man vill och ändå höra till."

Läs intervjun med Cecilia