Cecilia Sundgren

Cecilia Sundgren är lärare och undervisar i hem- och konsumentkunskap och SO. Hon ansvarar även för ridprofilen. Här berättar Cecilia om hur det är att jobba på Gottsundaskolan.

Cecilia Sundgren

Eleverna blir väl rustade för gymnasiet

Här på Gottsundaskolan hittar eleverna sin studieteknik. Vi använder många olika pedagogiska metoder, alltifrån traditionella genomgångar till digitala lösningar. Det hjälper eleverna att komma fram till vilka inlärningsstilar som passar dem.

Vår undervisning gör dem väl rustade för gymnasiet. Och vi har högt i tak på lektionerna. Alla är engagerade, brinner för något och vi har livliga diskussioner.

Många spännande profiler

Med våra profiler kan eleverna få guldkant på sin skoltid. Vi har många spännande varianter att välja mellan, som till exempel science, bild och form, film, idrott, matresan med mat från olika kulturer, dans och simning.

Eleverna kommer från olika delar av Uppsala och många väljer skolan för att vi har en profil de gillar.

Fantastisk gemenskap på skolan

Här kan man vara hur man vill och ändå höra till. Vi har en fantastisk gemenskap och en familjär stämning. Man känner sig välkommen.

Jag började jobba här för fyra år sedan och blev väl mottagen. Det är likadant för alla som börjar här, oavsett om du är elev eller medarbetare.

Gillar att vara där eleverna är

Jag gillar att vara där eleverna är. Många elever kommer och hälsar på i HKK-salarna. Jag har dörren öppen när jag grejar mellan lektionerna. Då kommer det ofta elever och vi snackar om allt möjligt och ingenting. Det blir ofta så fin dynamik.

Många av eleverna har olika bakgrund och vi har mycket att lära av varandra.

Roligt i stallet

Jag ansvarar för ridprofilen och en av veckans höjdpunkter är när jag tar bussen till stallet med eleverna som går ridprofilen. Alla är taggade och tycker det är så kul. Vi är lärare och elever men det känner man nästan inte av när vi åker iväg.

Deltar i Kockduellen

Kockduellen är ett årligt projekt som är riktigt roligt och utvecklande. Det är elever i årskurs 9 som kan delta och de tävlar i lag. Inför tävlingen tränar vi lagen i HKK-köket.

Uppgiften brukar vara att de ska laga och presentera en varmrätt utifrån ingredienser som de får reda på vid tävlingstillfället. Vinnaren går vidare till final på Uppsala yrkesgymnasium Ekeby. Engagemanget är stort och tävlingen har inspirerat elever till att gå restaurang- och livsmedelsprogrammet.

Meja

Elev, årskurs 8

"Vi har så fin gemenskap här på skolan."

Läs intervjun med Meja

Daro

Elev, årskurs 8

"Lärarna är engagerade och vill att du ska lyckas."

Läs intervjun med Daro

Björn Kindlund

Fotbollstränare

"Vår fotbollsprofil är populär och elever från hela Uppsala söker sig hit."

Läs intervjun med Björn